# #

15 Σεπ 2015

Αυτά είναι τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και οι 100 κορυφαίες αγορές


Μεγάλες αλλαγές συντελέστηκαν στον «χάρτη» των εξαγωγών», σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ.
Τα κορυφαία εξαγόμενα προϊόντα
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία του εξαμήνου Ιανουαρίου-Ιουνίου 2015 κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η μείωση των ελληνικών εξαγωγών οφείλεται στη σημαντική υποχώρηση των εξαγωγών καυσίμων κατά -26,1%, η οποία υπερκαλύπτει τις αυξήσεις σε όλες τις άλλες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, δηλαδή τις μεγάλες αυξήσεις στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 18% βιομηχανικών προϊόντων κατά 12,2%, αλλά και τις μικρότερες αυξήσεις των εξαγωγών πρώτων υλών (+5,6%) και της κατηγορίας είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένες κατά κατηγορίες (+11,4%).
Αναλυτικότερα,
όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η μεγάλη αύξηση (18%) των εξαγωγών, σε 2.560,9 εκατ. ευρώ από 2.171,1 εκατ. ευρώ, οφείλεται στον υπερτριπλασιασμό των εξαγωγών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά 216,1 (στα 407,8 εκατ. ευρώ από 129 εκατ. ευρώ). Η σημαντικότερη υποκατηγορία «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» εμφανίζει ελαφρά αυξημένη κατά 2,1% και απορροφά το 14,3% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, με την αξία τους να διαμορφώνεται στα 1.828 εκατ. ευρώ από 1.790,5 εκατ. ευρώ. Τέλος, μεγάλη ποσοστιαία αύξηση (29,2%) εμφανίζουν οι εξαγωγές της έτερης υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» στα 325,1 εκατ. ευρώ από 51,6 εκατ. ευρώ.
Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων σημείωσαν σημαντική άνοδο 12,2% με την αξία τους να ανέρχεται σε 5.592,8 εκατ. ευρώ από 4.985,4 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Αυξημένες εμφανίζονται οι εξαγωγές όλων των υποκατηγοριών, με τις πλέον σημαντικές να παρουσιάζονται στις υποκατηγορίες «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» (η οποία είναι και η μεγαλύτερη υποκατηγορία βιομηχανικών προϊόντων) με άνοδο 17,2% (σε 2.168,2 εκατ. ευρώ από 1.849,6 εκατ. ευρώ) και «μηχανημάτων & υλικού μεταφορών» με άνοδο 22,8% (σε 1.237,2 εκατ. ευρώ από 1.007,3 εκατ. ευρώ).
Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση 5,6% (σε 495,5 εκατ. ευρώ από 469,4 εκατ. ευρώ) και παρόμοια κινούνται και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» (11,4%, σε 326,8 εκατ. ευρώ από 293,3 εκατ. ευρώ).
Λιγότερο αυξημένες καταγράφονται οι εξαγωγές στις υποκατηγορίες «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά 2,5% (σε 1.350,1 εκατ. ευρώ από 1.317,5 εκατ. ευρώ) και «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 3,3% (σε 837,3 εκατ. ευρώ από 810,9 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, ασφαλώς ξεχωρίζει η άνοδος του παρθένου ελαιολάδου στην 3η θέση, η εμφάνιση των μηχανών επεξεργασίας πληροφοριών (lap top, smartphones, tablets, gps κτλ) στην 8η θέση, αλλά και η διπλή καταγραφή διαφόρων τύπων σωλήνων για αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου (15η και 19η θέση), για πρώτη φορά στο ΤΟΡ 20 των προϊόντων, όπου, επίσης, εισήχθησαν και τα καπνά (20η θέση).
Νέες είσοδοι στο TOP 100 των ελληνικών εξαγόμενων προϊόντων καταγράφονται και για προϊόντα, όπως: Ελαιόλαδο, πλην παρθένου (34η θέση), επιβατικά πλοία (54η και 68η θέση), δέρματα βιζόν (67η), πλοιάρια αναψυχής (73η), εξαρτήματα αεροπλάνων-ελικοπτέρων (74η), μετρητές ηλεκτρισμού (80η), ποτενσιόμετρα (90η), ρύζι (91η), χρυσός ακατέργαστος (92η).
Ο χάρτης των εξαγωγών
Σε ό,τι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών, σε επίπεδο συνολικής αξίας εξαγωγών για το εξάμηνο του 2015, προκύπτει αύξηση κατά 13,3% προς τις χώρες της ΕΕ και μείωση -15,3% προς τις Τρίτες Χώρες. Ως αποτέλεσμα αυτών των μεταβολών, το μερίδιο στη συνολική αξία εξαγωγών για τις χώρες της ΕΕ διαμορφώνεται 52,95% έναντι ποσοστού 48,05% για τις Τρίτες Χώρες, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, από αντίστοιχα μερίδια την προηγούμενη χρονιά 45,68% προς την ΕΕ και 54,32% για τις Τρίτες Χώρες.
Αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, το μερίδιο των χωρών της ΕΕ εκτοξεύεται στο σχεδόν 75% έναντι ποσοστού μόλις 25% των Τρίτων Χωρών.
Αξιοσημείωτες είναι οι μεταβολές ως προς τους κύριους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών. Η Τουρκία υποχωρεί σημαντικά και από την πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, το α' εξάμηνο του 2015 εμφανίζεται στην 3η θέση. Στην 1η θέση περνάει η Ιταλία και ακολουθεί η Γερμανία και ακολουθούν κατά σειρά η Κύπρος, η Βουλγαρία, ενώ στην 6η θέση (από τη 10η) ανήλθαν οι ΗΠΑ. Στην 7η θέση βρίσκεται η Αίγυπτος και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία και η Σαουδική Αραβία.
Οι μεταβολές αυτές στην κατάταξη των χωρών προορισμού των ελληνικών εξαγωγών έχουν, κυρίως, να κάνουν με τη σημαντική μείωση της αξίας των εξαγωγών πετρελαιοειδών, η οποία με τη σειρά της σε σημαντικό βαθμό οφείλεται στη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Έτσι, εξηγείται η μεγάλη υποχώρηση των εξαγωγών προς την Τουρκία, αλλά και το γεγονός ότι δύο ακόμα προορισμοί που βρίσκονταν στο αντίστοιχο περσινό εξάμηνο στην πρώτη δεκάδα των προορισμών -ο Εφοδιασμός Πλοίων Τρίτων Χωρών (7η θέση) και το Γιβραλτάρ (8η θέση)- έχουν υποχωρήσει πολύ χαμηλά στη σχετική κατάταξη το 2015 -στην 34η και 16η θέση αντίστοιχα.
Ειδικότερα, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (28) εμφανίζουν σημαντική αύξηση (13,3%) και, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, καταλαμβάνουν το 53% των συνολικών εξαγωγών.
Μεγάλη αύξηση καταγράφεται για τις εξαγωγές προς τη Β. Αμερική κατά 58,5%, τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής κατά 133,5% και τις χώρες της Αφρικής κατά 32,1%. Μικρότερες ποσοστιαίες αυξήσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις Χώρες της Μ. Ανατολής & Β.Αφρικής (4%) και προς την Ωκεανία (8%).
Αντίθετα, μεγάλη μείωση καταγράφεται στις εξαγωγές που αφορούν εφοδιασμούς πλοίων είτε από την ΕΕ είτε από Τρίτες Χώρες (-85,6% και -82,1%, αντίστοιχα, αλλά και προς τις χώρες της Ευρώπης εκτός Ε.Ε. κατά -33,4%. Τέλος, στάσιμες εμφανίζονται οι εξαγωγές προς τις χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, πέραν της ήδη αναφερθείσας σημαντικής αύξησης προς την Ε.Ε., αξίζει να αναφερθεί ότι οι εξαγωγές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης αυξήθηκαν κατά 15,4% και οι εξαγωγές προς τις χώρες του G7 κατά 19,7%. Στην αντίθετη κατεύθυνση, σημαντικές μειώσεις των εξαγωγών παρατηρούνται προς τις BRICS (-26%), προς τις χώρες του OPEC (-17,1%), προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) (-24,9%) και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονο9μικής Ένωσης (-36,9%).
Σε ό,τι αφορά τις νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 κορυφαίων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα ξεχωρίζουν οι: Λιβερία (50η θέση), Μπαχάμες (71η), Αντίγκουα (81η), Ακτή Ελεφαντοστού (90η θέση), Βερμούδες (98η θέση).
Αντίθετα, μεγάλη είναι η υποχώρηση στην κατάταξη αγορών, όπως: Γιβραλτάρ, Εφοδιασμοί Πλοίων, Ισραήλ, Λιβύη, Μαυροβούνιο, Γεωργία, Νιγηρία, Ιορδανία, Κατάρ και Κόσοβο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.