# #

29 Μαΐ 2012

Ο Κώστας Τσόκλης μετατρέπει ολόκληρο το «νησί των δακρύων» σε ένα μνημειακό έργο τέχνης....


Ο Τσόκλης «ζωγραφίζει» τη Σπιναλόγκα

thumb

 Από τις 2 Ιουνίου οι επισκέπτες θα αντικρίσουν μια άκρως ενδιαφέρουσα εικαστική παρέμβαση πάνω στα 85.000 τ.μ. της Σπιναλόγκας.
Αυτήν τη φορά βάλθηκε να μετατρέψει ένα ολόκληρο νησί σε έργο τέχνης. 
Και τι νησί… 
με μακραίωνη Ιστορία από τους αρχαίους και τους ενετικούς χρόνους έως την πρόσφατη περίοδο 1904-1957, οπότε μετατράπηκε στο «νησί των δακρύων και της σιωπής», στον τόπο εγκλεισμού των λεπρών.
 «...Το αλάτι, οι μαύρες σημαίες, η αυτοκτονία και η λέπρα είναι οι καινούργιες μου λέξεις. 
Τα άλλα όλα προΰπήρχαν στο λεξιλόγιό μου…» γράφει για την καινούργια του εικαστική παρέμβαση ο Κώστας Τσόκλης, καταξιωμένος καλλιτέχνης διεθνώς από τα τέλη της δεκαετίας του ’60.
Ο τελευταίος λεπρός
Η «spina lunga» (που σημαίνει «μακρύ αγκάθι») κατά τους Ενετούς, σε παράφραση σή­μερα Σπιναλόγκα, γίνεται το επίκεντρο του καλλιτέχνη για την εικαστική παρέμβαση «TSOCLIS εσύ, o τελευταίος λεπρόs», με ...
έργα απ’ όλο το φάσμα της δουλειάς του. Τρισδιά­στατα έργα ζωντανής ζωγραφικής, επιβλητικές εγκαταστάσεις, κατασκευές μεγάλων δι­αστάσεων, performances αφηγούνται ή υπαινίσσονται τη ζωή των απελπισμένων εγκλεί­στων που αυτοκτονούσαν, ζούσαν παραμορφωμένοι, αλλά δεν έπαυαν να ερωτεύονται, να γεννούν, ν’ αποζητούν την επαφή με τον έξω κόσμο... Τα έργα συνδιαλέγονται με το νησί - μνημείο, το οποίο μετατρέπεται εν τέλει σ’ ένα σύγχρονο έργο τέχνης. Αυτή είναι η πρόθεση του Κώστα Τσόκλη, ολόκληρη η Σπιναλόγκα να γίνει ένα σύγχρονο έργο τέχνης και η ιστορία της περιόδου 1904-1957 να δώσει την αφορμή για τη δημιουργία, και μέσω της τέχνης να έρθει η λύτρωση.
«… Τώρα, η Σπιναλόγκα. Μια ακόμη ευκαιρία για δημιουργία σε μια κακή όμως ιστορική στιγμή και κάτω από τη συντριπτική σκιά της τεχνολογίας, του μεγάλου νικητή της εποχής μας, που οδήγησε τους κατασκευαστές εικόνων σε αδιέξοδο» γράφει ο Κώστας Τσόκλης στον κατάλογο της έκθεσης.
«Ας θεωρήσουμε όμως αυτό το αδιέξοδο, αυτό το κενό σαν μια πηγή έμπνευσης, κι ας ευχόμαστε αδιέξοδα, όσο και αν αυτά μας κάνουν να ασφυκτιούμε. Πήρα λοιπόν πάλι τα κομμάτια μου και τα μετέφερα στη Σπιναλόγκα και, ανάλογα με αυτό που ήθελα να πω, τα ταξινόμησα. Σαν τις λέξεις που, ενώ είναι οι ίδιες πάντα, ανάλογα με το πώς βάζεις τη μια δίπλα στην άλλη, οδηγούν σε άλλα συμπεράσματα, διηγούνται άλλα πράγματα, καθορίζουν το στυλ του συγγραφέα. Κάποτε, κάποτε, μια νέα λέξη ξεπετιέται, από ανάγκη, για να καλύψει κάποιο κενό συνεννόησης, κι αν πετύχει, κάνει πια κι αυτή μέρος του λεξιλόγιού μας πλουτίζοντάς το».
Σταυρός, καθρέφτες και τρισδιάστατα έργα
Με συμβολικά και υπαινικτικά έργα, όπως ο μεγάλων διαστάσεων σταυρός στην είσοδο του νησιού που θ’ αντικρίζουν τους επόμενους μήνες οι επισκέπτες, οι άλλοτε απαγορευ­μένοι καθρέφτες που τώρα πλημμυρίζουν ορισμένες χαρακτηριστικές διαδρομές από τα 85.000 τ.μ. της Σπιναλόγκας, έργα τρισδιάστατης ζωγραφικής στα σπιτάκια που έζησαν οι λεπροί… παίρνουν αυτόν τον καιρό τις θέσεις τους υπό τις οδηγίες του Κώστα Τσόκλη και της ομάδας συνεργατών, τεχνικών και συμβούλων του που έχουν «μετακομίσει» προσω­ρινά στον κόλπο της Ελούντας. 
Επιμελητές της έκθεσης - εικαστικής παρέμβασης είναι η ιστορικός Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά και ο διευθυντής Μουσείων Bruno Cora. «Σήμερα, στα 82 του χρόνια, ο Κώστας Τσόκλης τολμάει όχι μόνο να καταπιαστεί ξανά με έργα μνημειακών διαστάσεων, αλλά να εντάξει στο έργο του ένα μνημείο. 
Ένα ολόκληρο νησί με τεράστιο συμβολικό και πολιτισμικό φορτίο» γράφει στο εισαγωγικό κείμενο η Κατερίνα Κοσκινά και συνεχίζει: «η διαδρομή που προτείνει έχει τριπλό στόχο: ο καλλιτέ­χνης αφ’ ενός μας καλεί να συμμεριστούμε τις συνθήκες διαβίωσης εκείνων που έζησαν αποκλεισμένοι στο νησί από το 1904 μέχρι και το 1957 και αφετέρου μας προσφέρει μια διέξοδο μέσω της τέχνης. 
Ο τρίτος στόχος του είναι η διατομεακή συλλειτουργία τεχνών και επιστήμης και η ουμανιστική συν-θεώρηση παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Αυτός είναι ο λόγος που το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα αγκαλιάζει, πέρα από τα εικαστικά, τη μουσική, την αρχαιολογία και την επιστήμη».
O Νίκος Ξυδάκης συνέθεσε τη μουσική που συνοδεύει τον επισκέπτη στηδιαδρομή. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 2 Ιουνίου και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Οκωβρίου.
Η εκδήλωση υποστηρίζεται από το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού, την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Αγίου Νικολάου και το Δημοτικό Μουσείο Κώστα Τσόκλη. Τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.