Σε πορεία καταστροφής οδηγεί η κυβέρνηση τη σημαντική τουριστική ζώνη της Βορειοδυτικής Ελλάδας, καθώς αποφασίστηκε όχι μόνο να περάσει ο αγωγός South Stream από τα Σύβοτα και την Πάργα, αλλά επιπρόσθετα να δημιουργηθεί και εργοστάσιο συμπίεσης Φυσικού Αερίου στην περιοχή!!!
Η κυβέρνηση στα μουλωχτά υπέγραψε τόσο τη χωροθέτηση όσο και τις διαδικασίες της μελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (!) και μετά κάλεσε τα κομματικά όργανα, ως εκπροσώπους τοπικών φορέων, για…
διαβούλευση. Η διαβούλευση γίνεται με τον δικό τους γνωστό τρόπο, που μόνο αυτοί ξέρουν να τον δουλεύουν τόσο καλά… Μπαινάκης - βγαινάκης.
Εδώ όμως μιλάμε για μια περιοχή καταξιωμένη τουριστικά, που δέχεται μαζικό τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία των τουριστικών εκπροσώπων της περιοχής, μόνο το 2009 οι διανυκτερεύσεις από αλλοδαπούς τουρίστες έφτασαν τις 500.000 για την Πάργα και τις 100.000 για τα Σύβοτα. Την ίδια ώρα, το τουριστικό προϊόν που διαθέτουν είναι ανταγωνιστικό όχι μόνο μέσα στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, ενώ συμμετέχει στο εισόδημα των πολιτών τους με ποσοστό πάνω από 50%.
Ολόκληρη η οικονομία της περιοχής είναι θεμελιωμένη πάνω στον τουρισμό που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την υψηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και τις όμορφες παραλίες της παράκτιας τουριστικής ζώνης που αρχίζει Νότια της Ηγουμενίτσας και επεκτείνεται μέχρι την Πρέβεζα.
Μετά την εγκατάσταση όμως του εργοστασίου και την έλευση του αγωγού, ποιος θα έρθει να κάνει διακοπές κοντά στα εργοστάσια αερίου, με τη θερμοκρασία της περιοχής να πιάνει «κόκκινο» ενώ οι όξινες βροχές θα δίνουν και θα παίρνουν; Αυτονόητη η απάντηση… Κανείς!
Περίεργη επιμονή
Τα τζιμάνια της κυβέρνησης όμως φαίνεται να μη συγκινούνται. Άλλωστε αυτό το κάνουν, και μάλιστα πολύ επιτυχημένα, εδώ και έναν χρόνο… Βλέπουν απλώς ένα ώριμο έργο… Πεισματικά αρνούνται να εξετάσουν άλλες εναλλακτικές θέσεις, εκτός της ευρύτερης περιοχής. Ωστόσο, αν στρέψουν αλλού το βλέμμα τους, θα πειστούν πως υπάρχουν πολύ πιο συμφέρουσες λύσεις από εκείνες στις οποίες τώρα επιμένουν.
Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος κινείται και η ΔΕΠΑ, η οποία δεν στρέφεται σε άλλες εναλλακτικές θέσεις, αφού το έργο αυτό, σε περίπτωση που περάσει από την περιοχή, πέρα από την οικολογική καταστροφή που θα επιφέρει, είναι και οικονομικά ασύμφορο.
Η απόσταση του σταθμού συμπίεσης από το σημείο βύθισης του αγωγού δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερη των τριακοσίων (300) μέτρων. Με τη μελέτη του έργου αυτού όμως έχει φτάσει στα εφτά (7) χιλιόμετρα!
Την ίδια ώρα, η τεθλασμένη πορεία του αγωγού αυξάνει το μήκος του κατά πολλά χιλιόμετρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος κατασκευής του αγωγού ξεπερνά τα 80 εκατομμύρια το χιλιόμετρο…
Η ιστορία αυτή ξεκίνησε στις αρχές του 2006, οπότε για πρώτη ακούστηκε ότι η ΔΕΠΑ ζητούσε να τοποθετηθεί στην ευρύτερη περιοχή για τις εγκαταστάσεις του αγωγού Φ.Α.
Τα δημοτικά συμβούλια Πάργας και Πέρδικας απέρριψαν το αίτημα και τόνισαν ότι δεν επιθυμούν και δεν επιτρέπουν την εγκατάσταση του εργοστασίου συμπίεσης Φ.Α. και τη διέλευση του αγωγού στα διοικητικά τους όρια, επειδή οι κάτοικοι αντιδρούν σε ένα τέτοιο έργο.
Ο λόγος για τον οποίο αντέδρασαν, όπως είναι φυσικό, οι κάτοικοι της περιοχής είναι ότι οι εγκαταστάσεις φυσικού αερίου θα βλάψουν την ευημερία του τόπου, επιφέροντας ανεπανόρθωτο πλήγμα στην τουριστική προβολή και ανάπτυξη καθώς η οικονομία της περιοχής είναι θεμελιωμένη πάνω στον τουρισμό που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την υψηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και τις όμορφες παραλίες της παράκτιας τουριστικής ζώνης.
Ο τουρισμός είναι ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, και στη φτωχή Ήπειρο η μόνη περιοχή που δέχεται μαζικό τουρισμό (η κύρια πηγή εισοδήματος των κατοίκων, μια και το γεωργικό εισόδημα – από το ελαιόλαδο – έχει καταρρεύσει) είναι αυτή ανάμεσα στα Σύβοτα και την Πάργα και τώρα ετοιμάζονται να τη θυσιάσουν στον βωμό της δήθεν ανάπτυξης με τους αγωγούς και τα εργοστάσια...
Ωστόσο η ΔΕΠΑ προχώρησε στη σύνταξη μελέτης στην περιοχή, σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Σύμφωνα με τη μελέτη της ΔΕΠΑ, οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου συμπίεσης με 3 στρέμματα επιφάνεια των κτιρίων εκτείνονται σε περίπου 50 στρ., ώστε «ο χώρος να επιτρέπει μελλοντική επέκταση των εγκαταστάσεων», ενώ η προτεινόμενη χάραξη του αγωγού θα έχει μήκος 7.062 μ. με πίεση 150 bar.
«Το όραμα της ΔΕΠΑ»
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΠΑ Σπύρο Παλαιογιάννη, «το όραμα της ΔΕ-ΠΑ, στα πλαίσια της πολιτικής που έχει το υπουργείο είναι όχι μόνο να ανοίξει τον τέταρτο διάδρομο, αλλά και να καταστήσει τη χώρα “χώρα εισαγωγής αερίου” από διάφορες πηγές και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις να γίνει ενεργειακός κόμβος η περιοχή».
Εν τω μεταξύ, πριν από λίγους μήνες ιδρύθηκε η εταιρεία South Stream Greece Α.Ε. μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Gazprom, που θα μελετήσει, θα κατασκευάσει και θα εκμεταλλευτεί το ελληνικό τμήμα του ρωσικού αγωγού. Οι τεχνικές και οικονομικές μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2011 και αναμένεται η λειτουργία του αγωγού έως το 2015.
Έτσι λοιπόν δύο, προς το παρόν, οι αγωγοί και πολλά τα εργοστάσια σε περιοχή που ευημερεί χάρη στον τουρισμό. Πάλι τα καταφέραμε ένα έργο εθνικής σημασίας να γίνεται σε βάρος ενός τομέα της οικονομίας, του τουρισμού, του σημαντικότερου τομέα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας!
Σύμφωνα πάντως με την αρχή της Σύμβασης του Αrhus (Ν.3422/2005 ΦΕΚ1/2005 σελ.5617), «κάθε άτομο έχει το δικαίωμα να ζει σε περιβάλλον κατάλληλο για την υγεία και την ευημερία του, καθώς επίσης και το καθήκον τόσο μεμονωμένα όσο και σε συνεργασία με άλλους να προστατεύει και να βελτιώνει το περιβάλλον για να επωφελούνται οι παρούσες και μέλλουσες γενεές», πρέπει να λαμβάνεται «...δεόντως υπόψη το αποτέλεσμα της συμμετοχής του κοινού» (Νομός 3422/2005 άρθρο 6 παρ. 8) και το κοινό συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων για το κατά πόσον θα επιτραπούν δραστηριότητες (άρθρο 6 παρ. 1) όπως «αγωγοί μεταφοράς αερίου (...) με διάμετρο άνω των 800 mm και μήκος άνω των 40 Km»
Η κυβέρνηση στα μουλωχτά υπέγραψε τόσο τη χωροθέτηση όσο και τις διαδικασίες της μελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (!) και μετά κάλεσε τα κομματικά όργανα, ως εκπροσώπους τοπικών φορέων, για…
διαβούλευση. Η διαβούλευση γίνεται με τον δικό τους γνωστό τρόπο, που μόνο αυτοί ξέρουν να τον δουλεύουν τόσο καλά… Μπαινάκης - βγαινάκης.
Εδώ όμως μιλάμε για μια περιοχή καταξιωμένη τουριστικά, που δέχεται μαζικό τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία των τουριστικών εκπροσώπων της περιοχής, μόνο το 2009 οι διανυκτερεύσεις από αλλοδαπούς τουρίστες έφτασαν τις 500.000 για την Πάργα και τις 100.000 για τα Σύβοτα. Την ίδια ώρα, το τουριστικό προϊόν που διαθέτουν είναι ανταγωνιστικό όχι μόνο μέσα στην Ελλάδα, αλλά κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, ενώ συμμετέχει στο εισόδημα των πολιτών τους με ποσοστό πάνω από 50%.
Ολόκληρη η οικονομία της περιοχής είναι θεμελιωμένη πάνω στον τουρισμό που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την υψηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και τις όμορφες παραλίες της παράκτιας τουριστικής ζώνης που αρχίζει Νότια της Ηγουμενίτσας και επεκτείνεται μέχρι την Πρέβεζα.
Μετά την εγκατάσταση όμως του εργοστασίου και την έλευση του αγωγού, ποιος θα έρθει να κάνει διακοπές κοντά στα εργοστάσια αερίου, με τη θερμοκρασία της περιοχής να πιάνει «κόκκινο» ενώ οι όξινες βροχές θα δίνουν και θα παίρνουν; Αυτονόητη η απάντηση… Κανείς!
Περίεργη επιμονή
Τα τζιμάνια της κυβέρνησης όμως φαίνεται να μη συγκινούνται. Άλλωστε αυτό το κάνουν, και μάλιστα πολύ επιτυχημένα, εδώ και έναν χρόνο… Βλέπουν απλώς ένα ώριμο έργο… Πεισματικά αρνούνται να εξετάσουν άλλες εναλλακτικές θέσεις, εκτός της ευρύτερης περιοχής. Ωστόσο, αν στρέψουν αλλού το βλέμμα τους, θα πειστούν πως υπάρχουν πολύ πιο συμφέρουσες λύσεις από εκείνες στις οποίες τώρα επιμένουν.
Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος κινείται και η ΔΕΠΑ, η οποία δεν στρέφεται σε άλλες εναλλακτικές θέσεις, αφού το έργο αυτό, σε περίπτωση που περάσει από την περιοχή, πέρα από την οικολογική καταστροφή που θα επιφέρει, είναι και οικονομικά ασύμφορο.
Η απόσταση του σταθμού συμπίεσης από το σημείο βύθισης του αγωγού δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερη των τριακοσίων (300) μέτρων. Με τη μελέτη του έργου αυτού όμως έχει φτάσει στα εφτά (7) χιλιόμετρα!
Την ίδια ώρα, η τεθλασμένη πορεία του αγωγού αυξάνει το μήκος του κατά πολλά χιλιόμετρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος κατασκευής του αγωγού ξεπερνά τα 80 εκατομμύρια το χιλιόμετρο…
Η ιστορία αυτή ξεκίνησε στις αρχές του 2006, οπότε για πρώτη ακούστηκε ότι η ΔΕΠΑ ζητούσε να τοποθετηθεί στην ευρύτερη περιοχή για τις εγκαταστάσεις του αγωγού Φ.Α.
Τα δημοτικά συμβούλια Πάργας και Πέρδικας απέρριψαν το αίτημα και τόνισαν ότι δεν επιθυμούν και δεν επιτρέπουν την εγκατάσταση του εργοστασίου συμπίεσης Φ.Α. και τη διέλευση του αγωγού στα διοικητικά τους όρια, επειδή οι κάτοικοι αντιδρούν σε ένα τέτοιο έργο.
Ο λόγος για τον οποίο αντέδρασαν, όπως είναι φυσικό, οι κάτοικοι της περιοχής είναι ότι οι εγκαταστάσεις φυσικού αερίου θα βλάψουν την ευημερία του τόπου, επιφέροντας ανεπανόρθωτο πλήγμα στην τουριστική προβολή και ανάπτυξη καθώς η οικονομία της περιοχής είναι θεμελιωμένη πάνω στον τουρισμό που είναι άμεσα συνδεδεμένος με την υψηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και τις όμορφες παραλίες της παράκτιας τουριστικής ζώνης.
Ο τουρισμός είναι ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, και στη φτωχή Ήπειρο η μόνη περιοχή που δέχεται μαζικό τουρισμό (η κύρια πηγή εισοδήματος των κατοίκων, μια και το γεωργικό εισόδημα – από το ελαιόλαδο – έχει καταρρεύσει) είναι αυτή ανάμεσα στα Σύβοτα και την Πάργα και τώρα ετοιμάζονται να τη θυσιάσουν στον βωμό της δήθεν ανάπτυξης με τους αγωγούς και τα εργοστάσια...
Ωστόσο η ΔΕΠΑ προχώρησε στη σύνταξη μελέτης στην περιοχή, σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Σύμφωνα με τη μελέτη της ΔΕΠΑ, οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου συμπίεσης με 3 στρέμματα επιφάνεια των κτιρίων εκτείνονται σε περίπου 50 στρ., ώστε «ο χώρος να επιτρέπει μελλοντική επέκταση των εγκαταστάσεων», ενώ η προτεινόμενη χάραξη του αγωγού θα έχει μήκος 7.062 μ. με πίεση 150 bar.
«Το όραμα της ΔΕΠΑ»
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΠΑ Σπύρο Παλαιογιάννη, «το όραμα της ΔΕ-ΠΑ, στα πλαίσια της πολιτικής που έχει το υπουργείο είναι όχι μόνο να ανοίξει τον τέταρτο διάδρομο, αλλά και να καταστήσει τη χώρα “χώρα εισαγωγής αερίου” από διάφορες πηγές και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις να γίνει ενεργειακός κόμβος η περιοχή».
Εν τω μεταξύ, πριν από λίγους μήνες ιδρύθηκε η εταιρεία South Stream Greece Α.Ε. μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Gazprom, που θα μελετήσει, θα κατασκευάσει και θα εκμεταλλευτεί το ελληνικό τμήμα του ρωσικού αγωγού. Οι τεχνικές και οικονομικές μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2011 και αναμένεται η λειτουργία του αγωγού έως το 2015.
Έτσι λοιπόν δύο, προς το παρόν, οι αγωγοί και πολλά τα εργοστάσια σε περιοχή που ευημερεί χάρη στον τουρισμό. Πάλι τα καταφέραμε ένα έργο εθνικής σημασίας να γίνεται σε βάρος ενός τομέα της οικονομίας, του τουρισμού, του σημαντικότερου τομέα για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας!
Σύμφωνα πάντως με την αρχή της Σύμβασης του Αrhus (Ν.3422/2005 ΦΕΚ1/2005 σελ.5617), «κάθε άτομο έχει το δικαίωμα να ζει σε περιβάλλον κατάλληλο για την υγεία και την ευημερία του, καθώς επίσης και το καθήκον τόσο μεμονωμένα όσο και σε συνεργασία με άλλους να προστατεύει και να βελτιώνει το περιβάλλον για να επωφελούνται οι παρούσες και μέλλουσες γενεές», πρέπει να λαμβάνεται «...δεόντως υπόψη το αποτέλεσμα της συμμετοχής του κοινού» (Νομός 3422/2005 άρθρο 6 παρ. 8) και το κοινό συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων για το κατά πόσον θα επιτραπούν δραστηριότητες (άρθρο 6 παρ. 1) όπως «αγωγοί μεταφοράς αερίου (...) με διάμετρο άνω των 800 mm και μήκος άνω των 40 Km»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.