Δεν πληρώνω - δεν πληρώνω, επειδή δεν θέλω; Ή, δεν πληρώνω, επειδή πολύ απλά δεν έχω να πληρώσω; Η πρωτόγνωρη κρίση μάς δείχνει ότι ο κοσμάκης δεν βάζει μαχαίρι μόνο στη διασκέδαση και τα αγαθά πολυτελείας, αλλά ακόμη και στο σούπερ-μάρκετ. Κι αν οι δρόμοι μας φαίνονται ακόμη αρκετά γεμάτοι, η εικόνα είναι απατηλή. Οι αλήθεια είναι ότι τους τελευταίους μήνες οι Έλληνες έχουν κόψει δραστικά ακόμη και τα είδη πρώτη ανάγκης, ενώ προτιμούν να ψωνίζουν ό,τι είναι φθηνότερο ή βρίσκεται σε προσφορά.
Έτσι, οι περισσότεροι Έλληνες στρέφονται ολοένα και πιο πολύ στα ανώνυμα προϊόντα (αυτά που λέμε «ιδιωτικής ετικέτας», που τα ξέρει μόνο η μαμά τους δηλαδή) των ...
αλυσίδων σούπερ-μάρκετ, αφού κάποια εξ αυτών πωλούνται έως και 60% φθηνότερα από τα αντίστοιχα επώνυμα.Για να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά: Στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων – δηλαδή στον πιο αμυντικό κλάδο (όπως ονομάζουν οι οικονομολόγοι αυτόν που αναμένεται να δεχτεί τις λιγότερες απώλειες) της αγοράς – η μείωση των πωλήσεων σε όγκο άγγιξε πέρυσι το 3% ενώ σε αξία η πτώση ξεπέρασε το 6%. Με βάση τις εκτιμήσεις, για το 2011 η πτώση των πωλήσεων σε όγκο θα ξεπεράσει το 7%, ενώ η κάμψη των πωλήσεων σε αξία δεν αποκλείεται να φτάσει και σε διψήφια ποσοστά! Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα σούπερ-μάρκετ, ή τα περισσότερα από αυτά, θα αντιμετωπίσουν χοντρή κρίση. Κρίση που ξεκίνησε πέρυσι με το δράμα της μικρομεσαίας αλυσίδας Ατλάντικ, αλλά και την απόφαση της φτηνής πολυεθνικής Aldi να μαζέψει τα μπογαλάκια της από την Ελλάδα. Κι αν δεν μπορούν να τα καταφέρουν οι φτηνοί, τι θα γίνει με τους άλλους;
Η μείωση της κατανάλωσης, σε συνδυασμό με τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, επιβεβαιώνει τόσο τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα ο γαλλικός πολυεθνικός όμιλος Carrefour(που έχει πληγεί μάλλον περισσότερο απ’ όλους) για την ελληνική αγορά όσο και τα στοιχεία από τις εταιρείες ερευνών και μετρήσεων.
Τι τρέχει με τα Carrefour
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Γάλλων, τα μεγέθη της Carrefour – Μαρινόπουλος, τόσο του δ’ τριμήνου του 2010 όσο και ολόκληρης της χρήσης του 2010, αποτυπώνουν τη βαθιά ύφεση που βιώνει η ελληνική οικονομία και την πτώση της κατανάλωσης. Το τέταρτο τρίμηνο του 2010 οι πωλήσεις της Carrefour - Μαρινόπουλος υποχώρησαν κατά 5,7% σε σχέση με το τρίτο, ενώ η μείωση ήταν ακόμη μεγαλύτερη (8,1%) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009 στα ίδια καταστήματα. Ανάλογη η εικόνα και σε επίπεδο έτους, με τις πωλήσεις να έχουν υποχωρήσει πέρυσι κατά 7,1% και στο σύνολο να έχουν καταγράψει κάμψη της τάξεως του 4,1%.
Αν θέλετε τα αποτελέσματα σε πραγματικούς αριθμούς, οι πωλήσεις του δ’ τριμήνου μειώθηκαν στα 699 εκατ. ευρώ ενώ στο σύνολο της περασμένης οικονομικής χρήσης υποχώρησαν στα 2,719 δισ. ευρώ. Απίστευτο, αλλά αληθινό.
Η κρίση των Carrefour πάντως δείχνει να είναι ευρύτερη. Σε ό,τι αφορά τη σύγκριση των μεγεθών μεταξύ των ίδιων καταστημάτων, το δ’ τρίμηνο του 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2009 οι πωλήσεις της Ελλάδας σημείωσαν τη μεγαλύτερη υποχώρηση (κατά 8,1%) σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συνολικά, όμως, για το 2010 η πτώση στην Ελλάδα (-4,1%) ήταν η τρίτη κατά σειρά, αφού προηγήθηκαν μεγαλύτερες απώλειες στο Βέλγιο (-6,2%) και την Ιταλία (-5,5%).
Λιγότερα χρήματα
Την πτώση της ζήτησης επιβεβαιώνει και έρευνα του Παρατηρητηρίου Τιμών και Ανταγωνιστικότητας του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου (ΕΠΙ) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Κατά την έρευνα, ποσοστό 46,6% δήλωσε ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα για την αγορά τροφίμων, ενώ το 61,9% έχει περιορίσει τις δαπάνες του για την αγορά ποτών. Κι ένα ποσοστό 38,4% δήλωσε ότι έχει μειώσει τις δαπάνες του ακόμα και για προϊόντα οικιακής καθαριότητας. Το πλέον σοβαρό, όμως, είναι ότι ένα ποσοστό 63%, προκειμένου να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες, δήλωσε ότι έχει αντικαταστήσει τα επώνυμα προϊόντα με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Μια άλλη έρευνα, της εταιρίας Focus-Bari, δείχνει ότι οι περικοπές των καταναλωτών οφείλονται σε ποσοστό 59% στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Η ίδια έρευνα της Focus-Bari το 2008 έδινε το αντίστοιχο ποσοστό στο 49%. Πέρυσι, το «μαχαίρι» σε τρόφιμα και ποτά έφτασε στο 34%, έναντι 21% το 2008, ενώ έφτασε στο 32% στα προϊόντα σούπερ-μάρκετ, σε σχέση με 25% πριν από δύο χρόνια.
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αποδεικνύει παραστατικά το «μάζεμα» στις καταναλωτικές δαπάνες, καθώς το 75% απαντά πως προσέχει πολύ περισσότερο τις τιμές σήμερα, ενώ το 56% πως αγοράζει μόνο τα στοιχειώδη. Μάλιστα, το 77% δηλώνει πως ευχαρίστως θα επέλεγε ανάμεσα σε διάφορες μάρκες, προκειμένου να επιτύχει την καλύτερη δυνατή σχέση κόστους - οφέλους. Σ’ αυτό το σημείο υπεισέρχονται και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία το καταναλωτικό κοινό σε ποσοστό 58% τα αναγνωρίζει σήμερα σε πολύ περισσότερες κατηγορίες.
Η στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο βελγικός όμιλος Delhaize, ιδιοκτήτης των καταστημάτων ΑΒ Βασιλόπουλος. Όπως ανακοίνωσε ο όμιλος, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της ΑΒ για το τρίτο τρίμηνο του 2010 έφεραν περίπου 17% των εσόδων, δηλαδή αύξηση σχεδόν 15% από το 2009.
Πάντως, σε αντίθεση με το σύνολο της αγοράς, η ΑΒ Βασιλόπουλος αποδείχθηκε ανθεκτική στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον Στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας ενισχύθηκε σε ποσοστό 6,3%, φτάνοντας τα 1,536 δισ. ευρώ, ενώ άνοδο της τάξεως του 5,5% κατέγραψαν οι πωλήσεις το τέταρτο τρίμηνο, που έφτασαν στα 431 εκατ. ευρώ.
O βελγικός όμιλος ανέφερε ότι το μυστικό της αντοχής του βρίσκεται στην απόφασή του να «επενδύει στις τιμές», πολιτική που οδήγησε σε βελτίωση του μεριδίου αγοράς του. Οι Βέλγοι (με τον Έλληνα μάνατζερ) αποφάσισαν μάλιστα μέσα στην κρίση να βάλουν άλλα 7 σημεία πώλησης στο δίκτυό τους, που αριθμεί πλέον 223 καταστήματα.
Τι κόβουμε - Τι θα κόψουμε σύντομα
Τη βαθιά κρίση που βιώνει ο οικογενειακός προϋπολογισμός του μέσου Έλληνα καταναλωτή επιβεβαιώνει και παγκόσμια έρευνα της Nielsen, σύμφωνα με την οποία ένας στους τέσσερις Έλληνες, ποσοστό 23%, δηλώνει πως δεν του μένουν καθόλου διαθέσιμα χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Από την εν λόγω έρευνα προκύπτει επίσης ότι στην Ελλάδα μπορεί να μη σημειώνεται περαιτέρω πτώση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης, όμως η χώρα μας παραμένει στις τελευταίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης με μόλις 57 μονάδες, που αποτελεί και το ιστορικά χαμηλότερο ποσοστό της.
Χρέη
Η οικονομία, πάντως, αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, με ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη (40%). Ενώ οι αμέσως επόμενες ανησυχίες αφορούν την εργασιακή ασφάλεια (34%), την αύξηση των λογαριασμών των ΔΕΚΟ (21%) και τα χρέη που οφείλουν τα ελληνικά νοικοκυριά (18%). Όλα αυτά τα ζητήματα που προβληματίζουν τους Έλληνες καταναλωτές, ουσιαστικά σκιαγραφούν το κλίμα ανασφάλειας στο οποίο βρίσκεται αυτή την περίοδο η χώρα μας. Επιπλέον, στην Ελλάδα τα συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας αντικαθρεφτίζονται στην ανασφάλεια των πολιτών για το εργασιακό τους μέλλον, καθώς μόλις ένας στους δέκα θεωρεί πως οι εργασιακές προοπτικές θα είναι καλύτερες το 2011. Το ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο που έχει σημειωθεί ποτέ στην Ελλάδα σε μετρήσεις της Nielsen.
Οι τομείς που φαίνεται να πλήττονται περισσότερο στην Ελλάδα από την οικονομική κρίση είναι η διασκέδαση εκτός σπιτιού και η αγορά ρούχων, καθώς ένα συντριπτικό ποσοστό Ελλήνων δηλώνει πως θα περιορίσει τα σχετικά του έξοδα (82% και 75% αντίστοιχα). Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό εξακολουθεί να επιλέγει φθηνότερες καταναλωτικές μάρκες για να αντεπεξέλθει στην κρίση (58%), επηρεάζοντας πλέον σε βάθος τον κλάδο των εταιρειών και των λιανεμπόρων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.