Ήταν βέβαιο ότι η Μόσχα δεν θα άφηνε να περάσουν στο ντούκου οι συνεχείς παλινωδίες της βουλγάρικης κυβέρνησης σε σχέση με τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης… Πόσο μάλλον που έχει και τα …γένια (πετρέλαιο) και τα κτένια (φυσικό αέριο) στην ευρύτερη περιοχή.
Όπερ και εγένετο, με τους Ρώσους να “αλλάζουν” μέσα στο Σαββατοκύριακο τον χάρτη σε σχέση με τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream, στον οποίο έχουν συμφωνήσει να μετάσχουν και οι Βούλγαροι αλλά και εμείς.
Έτσι, την Παρασκευή, ο πρόεδρος της ρωσικής Gazprom κ. Αλεξέι Μίλερ, o οποίος συναντήθηκε στο Βουκουρέστι με τον Ρουμάνο υπουργό Οικονομίας, Εμπορίου, Επιχειρηματικότητας και Περιβάλλοντος, Αντριένα Βιντεάνου, με δηλώσεις του έκανε λόγο για το ότι «ένας πολύ ανοιχτός και ουσιαστικός διάλογος πραγματοποιήθηκε και μπορούμε να πούμε ότι το θέμα της πιθανής συμμετοχής της Ρουμανίας στο έργο του South Stream είναι ανοιχτό».
Μάλιστα, οι δύο πλευρές εξέτασαν την δημιουργία όχι μόνο αγωγού ...............
που θα φέρνει υποθαλασσίως το ρωσικό φυσικό αέριο σε ρουμάνικο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και τη δημιουργία υποδομών όπως η κατασκευή υπόγειων σταθμών αποθήκευσης αερίου στη Ρουμανία.
Και μια μέρα αργότερα, σε ανάλογο κλίμα κινήθηκαν οι συνομιλίες του Ρώσου προέδρου Ντμίτρι Μεντβέντεφ με τον σκοπιανό ομόλογό του Γκεόργκι Ιβάνοφ.
“Αυτό θα μας επιτρέψει να παίρνουμε το αέριο φθηνότερα”, φέρεται δηλώσας σύμφωνα με το Itar Tass ο κ. Ιβάνοφ, στο περιθώριο του οικονομικού φόρουμ που πραγματοποιήθηκε στην Αγία Πετρούπολη.
Τι δείχνει ο …χάρτης
Ας έχουμε υπ’ όψιν μας το εξής: ο South Stream είναι ένα σχέδιο της ρωσικής Gazprom και της ιταλικής ΕΝΙ (πλέον συμφώνησε να συμμετάσχει και η γαλλική Electricite de France) με στόχο την διοχέτευση ρωσικού αερίου στην Ευρώπη με παράκαμψη της Ουκρανίας, με την οποία η Ρωσία έχει σχεδόν σε …μόνιμη βάση προβλήματα.
Μια από τις διαδρομές είναι Νοβοροσίσκ (Μαύρη Θάλασσα) – Βάρνα (Βουλγαρία) – Ελλάδα – (υποοθαλασσίως) Ιταλία, ενώ υπάρχουν και άλλες δύο βορειότερες με διελεύσεις από Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Ουγγαρία και Αυστρία.
Το να μείνει εκτός η Βουλγαρία προϋποθέτει πρώτον, ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός στη Μαύρη Θάλασσα θα πρέπει να κατεβεί μέχρι τα τουρκικά χωρικά ύδατα (έχει ανακοινωθεί σχετική συμφωνία μεταξύ Πούτιν και Ερντογάν) για να παρακαμφθούν τα ουκρανικά ύδατα και εν συνεχεία ο αγωγός να ξαναανεβεί βόρεια και να προχωρήσει υποθαλασσίως προς τη Ρουμανία!
Δεύτερον ότι, για να μη μείνει εκτός η Ελλάδα – κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από πουθενά, άλλωστε μόλις προ μηνός υπογράφηκε ανάμεσα στη Gazprom και τον ΔΕΣΦΑ το καταστατικό της κοινής εταιρείας για το εν Ελλάδι τμήμα του αγωγού) – θα πρέπει προφανώς το αέριο του South Stream να περάσει από την Τουρκία, μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού Blue Stream που λειτουργεί ήδη, φέρνοντας ρωσικό αέριο στους γείτονες, αλλά και που έχει περίσσευμα χωρητικότητας.
Σε μία τέτοια περίπτωση, θα μπορούσε και η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας να τροφοδοτηθεί μέσω Ελλάδας και, δια της ιδίας οδού, και η Σερβία. Το αέριο βεβαίως θα μπορούσε να κάνει και την αντίστροφη διαδρομή: Ρουμανία – Ουγγαρία – Σερβία – ΠΓΔΜ – Ελλάδα – Ιταλία!
Όλα αυτά για να παρακαμφθεί η Βουλγαρία ή, μήπως, για να σταματήσει το …ράβε – ξήλωνε του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη η Σόφια;
Τα βουλγάρικα …u-turns!
Ίσως μία απάντηση να υπάρχει στις δηλώσεις του Νικολάι Τοκάρεφ, προέδρου της ρωσικής Τransneft – έχει το “πάνω χέρι” στον πετρελαιαγωγό – κατά τις οποίες είναι συνηθισμένες οι …στροφές 180 μοιρών (“u – turn” ο όρος που χρησιμοποίησε, σύμφωνα με το πρακτορείο Ria Novosti) από τη Σόφια…
Ο ίδιος παρέπεμψε για εξελίξεις στο θέμα στο πλαίσιο συνομιλιών που αναμένεται να διεξαχθούν, σε επίπεδο των εμπλεκόμενων εταιρειών, στη Μόσχα στις 15 Ιουλίου, πιθανότατα με την παρουσία και του Βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ, ο οποίος είναι και ο …δράστης των περισσότερων αντιφατικών δηλώσεων.
Αποκορύφωμά τους, η επίσημη ανακοίνωση αποχώρησης από το έργο που έγινε προ δέκα ημερών από τον ίδιο τον πρωθυπουργό και την οποία …μάζεψαν μια μέρα μετά δύο υπουργοί της κυβέρνησής του!
Όλα αυτά όταν:
-ο διευθυντής της βουλγάρικης κοινοπραξίας του πετρελαιαγωγού κ. Πλάμεν Ρούσεφ δήλωσε, σύμφωνα με το αγγλόγλωσσο ειδησεογραφικό πρακτορείο novinite, το Σάββατο ότι θα υπάρξουν σημαντικές οικονομικές κυρώσεις για την χώρα – ήδη χρωστά 5 εκατ. ευρώ – αν αποχωρήσει από το έργο.
-η υπουργός Περιβάλλοντος της βουλγάρικης κυβέρνησης Νόρα Καράντζοβα δήλωσε, στο πλαίσιο συνέντευξης στο ραδιόφωνο του Ντάρικ, ότι η χώρα περιμένει το Σεπτέμβριο την ειδική περιβαλλοντική μελέτη για τον πετρελαιαγωγό και τοποθέτησε στον Φεβρουάριο τη λήψη οριστικής απόφασης για το έργο.
- το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στη χώρα μας αναμένεται, όπως έχει δηλώσει πρόσφατα ο υφυπουργός κ. Γιάννης Μανιάτης, να καταθέσει μέσα στο καλοκαίρι το νομοσχέδιο με το οποίο ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη καθίσταται έργο εθνικής προτεραιότητας, ώστε να προχωρήσουν γρήγορα οι σχετικές διαδικασίες για τις μελέτες, τις απαλλοτριώσεις κ.α.
http://www.protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.