# #

29 Μαρ 2013

Ακόμα ψάχνω την "Ασπασία μου"! Ή, έστω, μιαν εταίραν βρε αδελφέ...



Σ’ αντίθεση με τις αρχαίες Αθηναίες, οι γυναίκες στις Δωρικές, Αιολικές και Μινωικές πόλεις είχαν πολλά δικαιώματα κι ελευθερίες.

Ειδικά οι Σπαρτιάτισσες, φόραγαν εκείνους τους κοντούς χιτώνες που έμοιαζαν σα μίνι φουστίτσες, και με το βαθύ κόψιμο στο πλάι σού πέταγαν τα μάτια έξω...

Τις Αθηναίες τις είχαμε μόνο για...τεκνοποιία.
Τις κλείναμε στους γυναικωνίτες, και οι μόνες γυναίκες που μπορούσαμε να συναναστραφούμε δημόσια και να μιλήσουμε για φιλοσοφία και τέχνες ήταν οι εταίρες.

Για την ηδονή του σώματος είχαμε τις παλλακίδες, και για την τέρψη του πνεύματος τις εταίρες.

Ο πρωθυπουργός μας, ο Περικλής, ήταν μεγάλος μισογύνης.
"Το καλύτερο που ’χουμε να κάνουμε για τις γυναίκες", έλεγε, "είναι να μην μιλάμε καν γι’ αυτές"!

Ήταν όμως τυχεράκιας γιατί βρήκε την Ασπασία, μια σπάνια γυναίκα, με μόρφωση, καλλιέργεια, προσωπικότητα.

Το ειδύλλιο Περικλή-Ασπασίας μοιάζει πολύ μ’ εκείνο του Αντρέα και της Δήμητρας.
Η πρώτη γυναίκα του Περικλή ήταν "περιορισμένης ευθύνης", χωρίς ιδιαίτερα θέλγητρα.
Η Ασπασία, αντίθετα, ήταν του πνεύματος, διάβαζε Κούντερα και είχε πολιτική αντίληψη.
Ο Περικλέτος τόλμησε και δημοσιοποίησε το δεσμό τους.
Κι ας ήξερε πως θα το εκμεταλλευόντουσαν οι πολιτικοί του αντίπαλοι.

Οι κωμοδιογράφοι είχαν ξεσαλώσει, αποκαλούσαν την Ασπασία "αναίσχυντη παλλακίδα", ενώ πολλοί την παρομοίαζαν με τη βασίλισσα της Λυδίας Ομφάλη, που ’χει χώσει ολόκληρο Ηρακλή κάτω απ’ το φουστάνι της και τον είχε μετατρέψει σε καμαριέρα βάζοντάς τον να πλένει και να σιδερώνει...

Η αξία της Ασπασίας αποδείχθηκε περίτρανα μετά το θάνατο του Περικλή.
Η χαροκαμμένη χήρα ξαναπαντρεύτηκε έναν άξεστο δερματέμπορα, τον Λυσικλή, και σε λίγα χρόνια τον μετέτρεψε σε "πρώτο μυαλό της Αθήνας"...

2 σχόλια:

  1. Η Ασπασία έχει τ΄όνομα, αλλά και η εταίρα Γλυκέρα (και Γλυκερίδα την έχω βρει...Γλυκιά - έριδα ετυμολογικά-τυχαίο;) δεν πάει πίσω.
    Ο Μένανδρος και ο Άρπαλος για χάρη της έκαναν τόσο απίστευτα πράγματα που αποδείκνυαν την τεράστια επιρροή της.
    Ο Μ. Αλέξανδρος έγραψε για κείνη! Πότε έχει ξανασυμβεί αυτό;!
    Το συγγραφικό της έργο δε, είναι σπουδαιότατο!

    'Αρα λοιπόν Αριστοφάνη, βάλε και κανένα άρθρο για τη Γλυκέρα...να την μάθουν κι άλλοι, γιατί η Ασπασία δεν ήταν η μόνη ξακουστή τότε. Άσε τι έφτασε μέχρι σήμερα να ξέρουμε...

    Γλυκερία Σιάσιου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.