12 Μαρ 2010
το αρχαιον "κωλοδαχτυλον"
H επίκαιρη και πολυσυζητημένη χειρονομία της Αφροδίτης του γερμανικού Focus έχει μακραίωνη ιστορία και περιγραφές της συναντώνται σε αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά κείμενα. Για την ιστορία του "αναιδούς δακτύλου" μαθαίνουμε από το www.lexilogia.gr/forum.
Στα λατινικά ο μέσος δάκτυλος (digitus medius) ονομαζόταν και digitus infamis ή digitus impudicus (επονείδιστος ή αναιδής). Στους Βίους των Καισάρων, ο Σουητώνιος γράφει για τον Αύγουστο ότι επιδίωκε την αυστηρή τήρηση των κανόνων και της ευπρέπειας στα διάφορα θεάματα και κάποτε εξόρισε τον αυλικό ηθοποιό Πυλάδη από τη Ρώμη και την Ιταλία ολόκληρη επειδή αντέδρασε στο γιουχάισμα ενός θεατή δείχνοντάς του τον αναιδή μέσο δάκτυλο.
Στις Νεφέλες του Αριστοφάνη έχουμε την εξής στιχομυθία του Σωκράτη με τον Στρεψιάδη (η μετάφραση είναι του Σουρή...):
{Σω.} οὐ τοῦτ' ἐρωτῶ σ', ἀλλ' ὅτι κάλλιστον μέτρον Όμως εγώ σ’ ερώτησα τι μέτρον προτιμάς;ἡγεῖ, πότερον τὸ τρίμετρον ἢ τὸ τετράμετρον; τρίμετρον ή τετράμετρον;{Στ.} ἐγὼ μὲν οὐδὲν πρότερον ἡμιέκτεω. Το πιο καλό για ’μένα είναι των έξη το μισό…{Σω.} οὐδὲν λέγεις, ὤνθρωπε. Λόγια μιλάς χαμένα.
{Στ.} περίδου νυν ἐμοὶ Μαζί μου τώρα, δάσκαλε, συμφώνησε και κρίνε
εἰ μὴ τετράμετρόν ἐστιν ἡμιέκτεων. αυτό των έξη το μισό τετράμετρο πως είναι.
{Σω.} εἰς κόρακας. ὡς ἄγροικος εἶ καὶ δυσμαθής. Πόσον αγροίκος φαίνεσαι και δυσκολομαθής!ταχύ γ' ἂν δύναιο μανθάνειν περὶ ῥυθμῶν. έτσι θα μάθεις τους ρυθμούς; άιντε να μου χαθείς.{Στ.} τί δέ μ' ὠφελήσουσ' οἱ ῥυθμοὶ πρὸς τἄλφιτα; Μα δεν μου λες, για το ψωμί θα μ’ ωφελήσουν οι ρυθμοί;
{Σω.} πρῶτον μὲν εἶναι κομψὸν ἐν συνουσίᾳ, Πρώτον θα φαίνεσαι κομψός κι εντύπωσιν θα κάνηςἐπαΐονθ' ὁποῖός ἐστι τῶν ῥυθμῶν εν μέσω συναναστροφών, και θα καταλαμβάνειςκατ' ἐνόπλιον, χὠποῖος αὖ κατὰ δάκτυλον. από τους τρέχοντας ρυθμούς σαν να ’σαι μουσικός
ποίος ο κατά δάκτυλον, τις ο πολεμικός.
{Στ.} κατὰ δάκτυλον; νὴ τὸν Δί', ἀλλ' οἶδ'. Ποίος ο κατά δάκτυλον; Ναι, μα τον Δία. Ξέρω.{Σω.} εἰπὲ δή. Πες μου.
{Στ.} [τίς ἄλλος ἀντὶ τουτουὶ τοῦ δακτύλου;] Ποιος άλλος απ’ αυτόν τον δάκτυλό μου, γέρο;πρὸ τοῦ μέν, ἔτ' ἐμοῦ παιδὸς ὄντος, οὑτοσί. αλλά σαν ήμουνα παιδί τούτος εδώ που βλέπεις.{Σω.} ἀγρεῖος εἶ καὶ σκαιός. Είσ’ επιπόλαιος πολύ και προς τ’ αχρεία ρέπεις.
πηγη http://lykawn.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.