Σημαντικές ανακατατάξεις στη σύνθεση του εξαγωγικού προτύπου της χώρας, τόσο ποιοτικά, όσο και γεωγραφικά, έφερε το 2011 για τις ελληνικές εξαγωγές, ειδικά σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 κυριότερες αγορές.
Συγκεκριμένα, ανακατατάξεις σημειώθηκαν στις πρώτες δέκα θέσεις των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών της Ελλάδας.
Η Ιταλία αναδεικνύεται για το 2011 ο κυριότερος πελάτης των ελληνικών προϊόντων, ξεπερνώντας για δεύτερη φορά μεταπολεμικά τη Γερμανία (η πρώτη φορά ήταν το 2008).
Στην τρίτη θέση στη σειρά κατάταξης ανέρχεται η..Τουρκία από την 6η το 2010, υποσκελίζοντας την Κύπρο που ακολουθεί στην 4η θέση (από 3η το 2010) και τηΒουλγαρία που βρίσκεται πλέον στην 6η θέση (από 4η το 2010).
Στην 5η θέση ανέρχονται οι Εφοδιασμοί Πλοίων με Τρίτες Χώρες σημειώνοντας σημαντικό άλμα στη σειρά κατάταξης από τη 13η θέση το 2010.
Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην 7η θέση, ενώ στην 8η υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο (από την 5η το 2010).
Την 9η θέση κατέλαβε η Γαλλία (8η το 2010) και την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει η Ρουμανία η οποία υποχώρησε από την 9η θέση το 2010. Οι ανακατατάξεις αυτές καταγράφονται αναλυτικότερα στους πίνακες 3, 4 και 5.
Συνολικά, προκύπτουν εμπορικές συναλλαγές (εισαγωγές και εξαγωγές) της Ελλάδας με 217 χώρες του κόσμου.
Σε ό,τι αφορά τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, με βάση την πενταψήφια ανάλυση, προκύπτει "ανανέωση" της σχετικής κατάταξης, με την είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων-συσκευών, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).
Αναλυτικότερα η πορεία των ελληνικών εξαγωγών παρουσιάζει την ακόλουθη εικόνα.
Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες
Σε σχέση με το 2010, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα προκύπτουν 7 νέες είσοδοι για τις χώρες:
Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκ. €), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκ. €), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκ. €), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκ. €), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκ. €), Περού (94η θέση, με 6,4 εκ. €) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκ. €).
Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών, βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκ.€), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).
Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας, μόλις σε 23 χώρες του κόσμου και συγκεκριμένα: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%).
Η λίστα με τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας (σε 5ψήφια ανάλυση και με εξαγωγές άνω των 200 εκατ. ευρώ), διαμορφώνεται ως εξής:
2011 | 2010 | Περιγραφή προϊόντος | Αξία 2011 (εκ. ευρώ) |
1 | 1 | Ορυκτέλαια πετρελαίου | 6.366,2 |
2 | 6 | Πλάκες, ταινίες και φύλλα, από αργίλιο | 562,5 |
3 | 4 | Εμπιστευτικά προϊόντα | 530,1 |
4 | 2 | Φάρμακα | 475,6 |
5 | 3 | Ψάρια,νωπά / διατηρημένα με απλή ψύξη | 452,6 |
6 | 14 | Ράβδοι από σίδηρο ή χάλυβες | 356,8 |
7 | 7 | Σωλήνες κάθε είδους | 340,8 |
8 | 8 | Λαχανικά,παρασκευασμένα/διατηρημένα | 264,4 |
9 | 9 | Βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα | 251,2 |
10 | 5 | Βαμβάκι | 234,8 |
11 | 10 | Φέτα-κεφαλοτύρι | 234,2 |
12 | 12 | Είδη από γουνοδέρματα | 215,9 |
13 | 11 | Παρθένο ελαιόλαδο | 211,1 |
14 | 23 | Κράματα αργιλίου | 204,4 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.