Μάλιστα, καλά διαβάστε.
Τότε όμως τι τρέχει με «το κρυφό σχολειό»;
Υπήρχαν δηλαδή ταυτόχρονα και φανερά και κρυφά σχολειά;
Το βιβλίο που έπεται ασφαλώς καταρρίπτει ολοκληρωτικά το ψεύδος που λέγεται «κρυφό σχολειό».
(Στην φωτο, το ελληνικό σχολείο του Άργους Ορεστικού (1870) http://apolnarama.blogspot.gr/2011/07/1.html)
Από http://argolikivivliothiki.gr/2012/07/06/book-7/, διαβάζουμε:
Ελληνικά σχολεία στο Μοριά στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας και την Ελληνική Επανάσταση – Νίκος Π. Γεωργακόπουλος, Τρίπολη, 2006.
Με το βιβλίο του αυτό ο συγγραφέας επιχειρεί να δώσει το στίγμα του πνευματικού βίου των υπόδουλων κατοίκων του Μοριά, εντοπίζοντας τις πνευματικές εστίες, όπου εκδηλώθηκε η ενδιάθετη θέρμη των αοιδίμων δασκάλων της εποχής για το φωτισμό του Γένους, τη συνδιαλλαγή της παράδοσης με τη νεωτερικότητα, την αποδυνάμωση των εξουσιαστικών δομών και την εθνική αποκατάσταση.
Στα ταπεινά σχολεία, σε συνεργασία με τις άλλες δυνάμεις του ελληνισμού, προετοιμάστηκε και επιβεβαιώθηκε (με το μεγαλούργημα του ’21) η στενή σχέση πνευματικής καλλιέργειας και κατάκτησης της πολιτικής και εθνικής ελευθερίας, μέσα από το ιδεολογικό μέγεθος και τον οικουμενικό χαρακτήρα του ελληνισμού. Καταδείχτηκε έτσι, ο στενός σύνδεσμος των αξιολογήσεων της ελληνικής παιδείας με τη συλλογική μνήμη,
την εθνική μας ταυτότητα.
Σημειώνει ο συγγραφέας στον πρόλογο του βιβλίου:
Η τραγωδία του ελληνισμού στα 1453 έκανε, τις βυθισμένες σε μεταφυσική μακαριότητα συνειδήσεις, να ανανήψουν. Η Ελλάδα περιμαζεύει τα συντρίμμια της, πλάθει τα όνειρά της, ανασυντάσσει τις δυνάμεις της και οργανώνει την αντίστασή της απέναντι στον Ασιάτη κατακτητή για να επιβεβαιώσει την ταυτοπροσωπία της.
Την αναγκαστική προσαρμογή της στις νέες συνθήκες ακολούθησε η δημιουργία δυνάμεων αυτοργάνωσης από τις εξέχουσες τάξεις του ελληνισμού – Εκκλησία, κοινότητες, οπλαρχηγοί, Φαναριώτες, ελληνικές παροικίες – οι οποίες, συν τω χρόνω, μετεξελίχθησαν σε παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης, αστικής και πολιτιστικής αναγέννησης και πολιτικής απελευθέρωσης.
Η μεταβατική αυτή πορεία σημαδεύτηκε από τη συνάντηση με το λαϊκό στοιχείο δύο κόσμων διαφορετικών: του αρχαίου ελληνικού και του βυζαντινού.
Σε λίγες περιπτώσεις θα επιτευχθεί αρμονική σύνθεση· το βυζαντινο-ορθόδοξο στοιχείο ήταν εξόχως συντηρητικό. Απέρριπτε κάθε επαφή με τον ορθό λόγο – το κυρίαρχο στοιχείο του κλασικού πολιτισμού – όπως και κάθε σχέση με τη δυτική αναγέννηση, που είχε γονιμοποιηθεί απ’ αυτόν, προκειμένου να διαφυλάξει την καθαρότητα της ορθοδοξίας.
Ωστόσο, από τα μέσα του 17ου αι. στις ελληνικές παροικίες και τις φραγκοκρατούμενες περιοχές, παρατηρείται μια προσπάθεια υπέρβασης της θρησκευτικής μονολιθικότητας και διαμόρφωσης μιας καθολικότερης εθνικής ιδεολογίας με κυρίαρχο στοιχείο την κλασική αρχαιότητα, προκειμένου να συγκινηθούν οι λαοί της Ευρώπης για την απελευθέρωση της Ελλάδας. Οι προσδοκίες δικαιώθηκαν με την υπερίσχυση του Διαφωτισμού, όμως οι παρενέργειες (αρχαΐζουσα και λογιωτατισμός) από την ασύμμετρη πορεία, θα ταλανίσουν για πολύ τον τόπο.
Σ’ όλη αυτήν την εξελικτική διαδικασία η σχολική παιδεία στο Μοριά αλλά και σ’ άλλες ελληνικές περιοχές έπαιξε ρόλο πρωταγωνιστικό. Χάρη στη γόνιμη σύνθεση του ελληνικού με τον ευρωπαϊκό Διαφωτισμό, που πραγματοποιήθηκε στα σχολεία μας, παρά τις εγγενείς αδυναμίες, κατακτήθηκε η ωριμότητα της επιστημονικής γνώσης και παραμερίστηκε σε μεγάλη έκταση η δεισιδαιμονία που μάστιζε το λαό. Εμπεδώθηκε η κριτική ματιά για ό,τι συμβαίνει γύρω μας –καλλιεργήθηκε η εθνική συνείδηση και αναδείχθηκε η εθνική μας οντότητα.
Δοκιμάσθηκαν νέες πνευματικές συνθέσεις και σφυριλατήθηκε το φιλελεύθερο φρόνημα για να καταξιωθεί στην κατάλληλη στιγμή, στην απώθηση της τυραννίας, την ανάκτηση της πολιτικής ελευθερίας και τη θεμελίωση μιας δημοκρατικής πολιτείας.
Την ανεκτίμητη αυτή κληρονομιά έχουμε χρέος να την καταστήσουμε πρότυποτου εκπαιδευτικού μας ιδεώδους και της πολιτικής μας πρακτικής για δύο, κυρίως, λόγους:
Πρώτον γιατί, ενώ έχουν περάσει σχεδόν δύο αιώνες ελεύθερου εθνικού βίου, κανένα από τα μεγάλα οράματα εκείνης της περιόδου – εθνικά, πολιτικά, πολιτιστικά – δεν κατορθώσαμε να πραγματοποιήσουμε σ’ όλη τους την έκταση. Η ορμή του νεοελληνικού Διαφωτισμού θα δεχθεί, πριν ακόμα ολοκληρωθεί ο Αγώνας, ισχυρά πλήγματα από τις συντηρητικές άρχουσες τάξεις. Αυτές, προκειμένου να ελέγχουν την εξουσία και να μη χάσουν τα προνόμιά τους επιδόθηκαν σ’ έναν εξοντωτικό εμφύλιο σπαραγμό, κατέστησαν αναγκαία την ξένη παρέμβαση και – εκτός των άλλων δεινών – οδήγησαν σε συρρίκνωση το ιδεώδες της νέας δημοκρατικής και φιλελεύθερης αγωγής.
Ο δεύτερος λόγος προβάλλει περισσότερο απειλητικός: εξωελληνικές δυνάμεις εξακολουθούν να επηρεάζουν την πορεία του ελληνισμού, με αποτέλεσμα να αδυνατίζουν τα χαρακτηριστικά της εθνικής μας ταυτότητας.
Γινόμαστε μέρα με τη μέρα πιο ευάλωτοι στη διαλυτική ομοιομορφία του μέλλοντος, που απεργάζεται η νέα τάξη πραγμάτων…Σε εποχές όπου οι εσωτερικές μας αντιστάσεις αδυνατίζουν, τα οράματα και οι επιδιώξεις καλύπτονται από την αχλύ μιας, υποτιθέμενης, καταναλωτικής ευδαιμονίας, χρειαζόμαστε μια ποιοτικά ανώτερη παιδεία, η οποία να εμπνέεται από το θεσπέσιο ΗΘΟΣ των αοίδιμων δασκάλων της εποχής. Είναι η καλύτερη απόδοση ευγνωμοσύνης που τους οφείλουμε.
Νίκος Π. Γεωργακόπουλος
********************************************************************
Από http://meleniko.gr/%CE%BC%CE%B5%CE%BB%CE%AD%C, διαβάζουμε:
Είναι ιστορικό γεγονός ότι τα σχολεία του Μελενίκου επί τουρκοκρατίας όχι μόνο λειτουργούσαν ανελλιπώς και με πλήρες διδακτικό προσωπικό, αλλά με την μέριμνα και την οικονομική αρωγή της Δημογεροντίας του Μελενίκου αποστέλλονταν διδάσκαλοι για την κάλυψη κενών στα Ελληνικά Σχολεία Σιδηροκάστρου, Σερρών, Δράμας, Καβάλας μέχρι και Θάσου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.