# #

12 Απρ 2010

Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά ογδόντα επτά επαγγέλματα ....ανοιγουν????


http://www.tragasnet.gr/



Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά ογδόντα επτά επαγγέλματα που απαιτούν τη κρατική άδεια, μπαίνουν στο τραπέζι των συναρμόδιων υπουργών, οι οποίοι καλούνται να φέρουν εις πέρα μια από τις δυσκολότερες αποστολές, την απελευθέρωση των αποκαλούμενων “κλειστών” επαγγελμάτων. Και δεν είναι μόνο η πρόθεση του οικονομικού επιτελείου να στείλει μήνυμα στις αγορές, που “διψάνε” για τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις, είναι η εκτίμηση ότι το άνοιγμα των “κλειστών” επαγγελμάτων θα δώσει ώθηση στη πραγματική οικονομία που αντιστοιχεί περίπου στο 1% του ΑΕΠ, δηλαδή 2,5 δισ ευρώ σε ετήσια βάση!


Του Γιώργου Παππού




Οι φάκελοι θα ανοίγουν ένας- ένας, αρχής γενομένης από τον κλάδο των μεταφορών που έχει “ενοχοποιηθεί” για την επιβάρυνση των τιμών στα είδη ευρείας κατανάλωσης και ως “μπούσουλας” θα χρησιμοποιηθεί μελέτη της Κομισιόν, η οποία έβαλε στο στόχαστρο έξι επαγγέλματα– τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, τους μηχανικούς, τους αρχιτέκτονες, τους φαρμακοποιούς και τους λογιστές (περιλαμβανομένου και του συναφούς επαγγέλματος του φοροτεχνικού) και ανέλυσε λεπτομερώς τους πέντε κυριότερους περιορισμούς στον ανταγωνισμό: (i) τις καθορισμένες τιμές, (ii) τις συνιστώμενες τιμές, (iii) τους κανόνες σχετικά με τη διαφήμιση, (iv) τους όρους πρόσβασης και τις αποκλειστικές δραστηριότητες και (v) τους κανόνες σχετικά με τη διάρθρωση των επιχειρήσεων και τις πολυκλαδικές πρακτικές. Σύμφωνα με τη Κομισιόν, στόχος των παραδοσιακών περιοριστικών κανόνων στους εν λόγω τομείς είναι συχνά ο περιορισμός του ανταγωνισμού. «Υπάρχει κίνδυνος να καταργήσουν ή να περιορίσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών και να εμποδίσουν τα ελεύθερα επαγγέλματα να λειτουργούν κατά τρόπο αποτελεσματικό σε σχέση με το κόστος, να μειώσουν τις τιμές, να βελτιώσουν την ποιότητα ή να καινοτομήσουν. Κάτι τέτοιο έχει αρνητικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές, την οικονομία και την κοινωνία γενικότερα», επισημαίνει χαρακτηριστικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμπληρώνοντας ότι σε πολλές χώρες της Ένωσης- συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας- οι μεταρρυθμίσεις βρίσκονται ακόμα σε εμβρυακό στάδιο.


Παρεμβάσεις


Αν και η Κυβέρνηση δεν θέλει να ανοίξει ακόμα τα χαρτιά της, αφού θα ξεκινήσει διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, πληροφορίες αναφέρουν ότι στη κορυφή της σχετικής λίστας επαγγελμάτων που υπάρχει στο υπουργείο Οικονομικών και για τα οποία κρίνεται ότι οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι καίριες, βρίσκονται επαγγέλματα όπου το καθεστώς «προστατευτισμού» δημιουργεί μεγάλες και εν πολλοίς αδικαιολόγητες στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Συγκεκριμένα πρόκειται για:


-οι οδηγοί ταξί, φορτηγών και υπεραστικών λεωφορείων, καθώς ο αριθμός αδειών είναι περιορισμένος ενώ παράλληλα τα κόμιστρα καθορίζονται από το Κράτος


-τα τεχνικά επαγγέλματα (αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι, πολιτικοί μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, ηλεκτρονικοί μηχανικοί κ.λ.π.), καθώς το Κράτος ούτε λίγο ούτε πολύ εγγυάται τη καταβολή των αμοιβών τους, αφού δεν εκδίδονται αλλιώς άδειες για κατασκευές


-οι δικηγόροι, καθώς το Κράτος ορίζει τις τιμές των δικαστικών παραστάσεων και εγγυάται τη προείσπραξη των σχετικών αμοιβών, ενώ δημιουργούνται και συνθήκες τεχνητής ζήτησης με την υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων και την υποχρεωτική οικονομική επιβάρυνση πολλών πράξεων


-οι συμβολαιογράφοι, καθώς εκτός των άλλων το Κράτος είναι αυτό που ορίζει τον αριθμό των θέσεων τους, ελέγχοντας έτσι και τη προσφορά αλλά και τη ζήτηση των υπηρεσιών τους


-οι φαρμακοποιοί, καθώς το Κράτος ελέγχει τις τιμές αλλά και το περιθώριο κέρδους τους


-οι αρτοποιοί, καθώς στον κλάδο τους εξακολουθούν να υφίστανται περιορισμοί στην αδειοδότηση


Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, οι απασχολούμενοι στα παραπάνω επαγγέλματα αγγίζουν, αν δεν ξεπερνούν, τις 250.000!


Αλλαγές


Κι αν για την αδειοδότηση βάσει συγκεκριμένων τυπικών προσόντων δεν τίθεται θέμα, δεν συμβαίνει το ίδιο με τη πρακτική τη χορήγησης περιορισμένου αριθμού αδειών, η οποία εμποδίζει τον ανταγωνισμό. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των οδηγών ταξί αλλά και των συμβολαιογράφων, αφού στη περίπτωση τους, ο περιορισμένος αριθμός αδειών θεωρείται ως η βασική αιτία για αύξηση του κόστους των υπηρεσιών αλλά και για δυσμενείς επιπτώσεις στη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Συν τοις άλλοις- και αυτό είναι κοινή διαπίστωση- το περιοριστικό καθεστώς στην αδειοδότηση «πριμοδοτεί» την αδιαφάνεια και τη διαφθορά, ενώ είναι προφανές ότι η έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού οδηγεί σε πρακτικές «καρτέλ».


Στο... εδώλιο του κατηγορουμένου θα καθίσει, επίσης, ο καθορισμός τιμών και αμοιβών με κρατική απόφαση, καθώς είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το επίπεδο των τιμών αλλά και τη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ανάλογη είναι η διάθεση- αν και το ζήτημα πιο πολύπλοκο- και έναντι της δημιουργίας τεχνητής ζήτησης, που προκαλεί για παράδειγμα η υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων.


Οι όποιες παρεμβάσεις είναι, ωστόσο, προφανές ότι θα γίνουν κατά περίπτωση και αφού συνεκτιμηθούν οι εξελίξεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν εγκαίρως ζητήματα που είναι σίγουρο ότι θα ανακύψουν από τη ενοποίηση του νομοθετικού πλαισίου που θα διέπει τη παροχή υπηρεσιών στα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Για τα τεχνικά επαγγέλματα: η συζήτηση θα ξεκινήσει με βάση τη παραδοχή ότι η ζήτηση και η προσφορά τεχνικών υπηρεσιών δεν μπορεί να ρυθμίζεται μόνο από τους κανόνες της αγοράς, καθώς είναι προφανές ότι υπάρχει συν τοις άλλοις και ζήτημα δημόσιας ασφάλειας. Από εκεί και πέρα, θα τεθεί επί τάπητος ο καθορισμός των αμοιβών στη κατεύθυνση της έμφασης στην ελεύθερη διαπραγμάτευση τους, αλλά και η υποχρεωτική κατάρτιση μελετών (π.χ. υποχρεωτικό σχεδιάγραμμα ηλεκτρολόγου για τη σύνδεση διαμερίσματος με τη ΔΕΗ), οι οποίες σήμερα αποτελούν τυπική προϋπόθεση για αδειοδοτήσεις έργων, κατασκευών κ.λ.π.


Για τα νομικά επαγγέλματα: οι διαπιστώσεις από το πλαίσιο λειτουργίας τους είναι τουλάχιστον αρνητικά φορτισμένες, καθώς εκτιμάται ότι ενώ το κόστος τους ανεβαίνει, η ποιότητα τους φθίνει λόγω π.χ. του ορισμού των αμοιβών για παραστάσεις στα δικαστήρια με τη χρησιμοποίηση τους μάλιστα για την είσπραξη τους, της υποχρεωτικής παράστασης για υπηρεσίες που δεν επιθυμούν οι ενδιαφερόμενοι και χωρίς λόγο δημόσιου συμφέροντος κ.λ.π. Ειδικά όσον αφορά στον καθορισμό των αμοιβών επί των υποχρεωτικών παραστάσεων, υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου αναρωτιούνται κατά καιρούς γιατί αυτή η αμοιβή θα πρέπει να συνδέεται για παράδειγμα με το ύψους της αξίας του συμβολαίου μεταβίβασης ενός ακινήτου και όχι με αυτή καθ’ αυτή τη δουλειά που απαιτείται για αυτό το συμβόλαιο, η οποία στο κάτω- κάτω μπορεί να αξίζει περισσότερα από το ποσοστό που αντιστοιχεί στο ποσό του τιμήματος.


Ακόμα πιο δύσκολες, αν και επιβεβλημένες, χαρακτηρίζονται οι αλλαγές στο πλαίσιο που διέπει ένα κατ’ εξοχήν κλειστό επάγγελμα: τους συμβολαιογράφους. Εδώ το Κράτος έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, καθώς ρυθμίζει όχι μόνο τις αμοιβές αλλά και τον αριθμό των θέσεων και τη χωρική αρμοδιότητα και τις πράξεις για τις οποίες απαιτείται συμβολαιογραφική «σφραγίδα». Και σε αυτή τη περίπτωση, ο προσδιορισμός της αμοιβής με βάση την αξία του συμβολαίου και όχι τη παρεχόμενη υπηρεσία, εκτιμάται ότι αυξάνει σημαντικά το κόστος των συναλλαγών.


Όσον αφορά, δε, στους δικαστικούς επιμελητές, με δεδομένο ότι η φύση του επαγγέλματος δεν δικαιολογεί τέτοιο βαθμό κρατικής παρέμβασης, η συζήτηση θα πρέπει να περιστραφεί γύρω και από τον αριθμό των θέσεων αλλά και το ύψος των αμοιβών που καθορίζονται σήμερα από το Κράτος.


Για τα ταξί: εδώ αν και καθυστερημένα, το πρώτο βήμα που αφορά στην ίδρυση και λειτουργία εταιριών, αλλά και στην απελευθέρωση των ραδιοσυχνοτήτων, έγινε, με ορατά κάποια θετικά αποτελέσματα τουλάχιστον ως προς το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Από εκεί και πέρα υπάρχουν, όμως, σημαντικά θέματα που πρέπει να διευθετηθούν με βασικότερο αυτό του συστήματος αδειοδότησης.


Για τα φορτηγά: εδώ οι αλλαγές εκτιμάται ότι μπορούν να έλθουν γρηγορότερα, καθώς οι εξελίξεις «τρέχουν» και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Κατόπιν τούτου και με βασική αρχή την ελαχιστοποίηση του κόστους από τις όποιες αλλαγές στους υφιστάμενους οδικούς μεταφορείς, οι εισηγήσεις είναι ότι στο τραπέζι του διαλόγου θα πρέπει να πέσει η επίσημη κατάργηση της διάκρισης των αδειών σε εθνικές και διεθνείς, η κατάργηση των περιορισμών στην αδειοδότηση Νομαρχιακών φορτηγών Δ.Χ., η κατάργηση του καθορισμού των κομίστρων με υπουργική απόφαση, καθώς και η κατάρτιση μελέτης σκοπιμότητας για τον αριθμό αδειών.


Για τους φαρμακοποιούς: και εδώ το πρόβλημα κρίνεται εξαιρετικά σύνθετο. Από τα έως τώρα στοιχεία που έχει στη διάθεση του το υπουργείο Οικονομικών προκύπτει, πάντως, ότι το πληθυσμιακό κριτήριο που υφίσταται για τις αδειοδοτήσεις δημιουργεί υπεραξίες χιλιάδων ευρώ και στρεβλώσεις, ενώ στον αντίποδα ο προσδιορισμός των περιθωρίων κέρδους των φαρμακοποιών από το Κράτος απλώς αποκλείει κάθε περιθώριο ανταγωνισμού. Αν και είναι προφανές ότι η συζήτηση επί του θέματος αυτού ξεκινά από την πολιτική του φαρμάκου, υπάρχει μια ομολογουμένως τολμηρή εισήγηση που κάνει λόγο για άρση της απαγόρευσης εκπτώσεων επί των επίσημων τιμών, οι οποίες θα μπορούν να λειτουργούν πλέον ως ανώτατο πλαφόν.


Για λαϊκές αγορές και υπαίθριο εμπόριο: οι περιορισμοί που υφίστανται αυτή τη στιγμή στον αριθμό των αδειών δημιουργούν την εικόνα «κλειστών» επαγγελμάτων. Με δεδομένο, όμως, ότι σε αυτούς τους επαγγελματικούς κλάδους δεν υπάρχει θέμα ανταγωνισμού, καθώς αυτός είναι έντονος, αλλά ίσης μεταχείρισης των αιτούντων και με δεδομένο, επίσης, ότι η απελευθέρωση αυτών των επαγγελμάτων με τη χορήγηση απεριόριστου αριθμού αδειών θα προκαλούσε περισσότερα προβλήματα, κρίνεται ότι το ισχύον σύστημα μάλλον δεν μπορεί να αλλάξει.






Για ποια επαγγέλματα και καταστήματα απαιτείται άδεια


1. οδικός μεταφορέας εμπορευμάτων


2. οδηγός ταξί


3. οδικός μεταφορέας επιβατών


4. ασφαλιστικός πράκτορας


5. μεσίτης ασφαλίσεων


6. ασφαλιστικός σύμβουλος


7. μεσίτης αστικών υποθέσεων


8. εμπορικός αντιπρόσωπος


9. κουρέας, κομμωτής, τεχνίτης περιποίησης χεριών και ποδιών


10. πωλητής λαϊκών αγορών


11. υπαίθριος πωλητής


12. γιατρός


13. οδοντίατρος


14. φαρμακοποιός


15. φυσικός νοσοκομείων ακτινοφυσικός ιατρικής


16. φυσικός νοσοκομείων


17. αισθητικός


18. μαία


19. φυσικοθεραπευτής


20. οπτικός


21. νοσηλεύτρια


22. επισκέπτρια


23. εργοθεραπευτής


24. τεχνικός προσθετικών και ορθωτικών κατασκευών


25. επόπτης δημόσιας Υγείας


26. ψυχολόγος


27. κοινωνικός λειτουργός


28. βοηθός νοσηλευτής- νοσηλεύτρια


29. βοηθός φαρμακείου


30. βοηθός οδοντιατρείου


31. τεχνολόγος ραδιολογίας- ακτινολογίας


32. τεχνολόγος ιατρικών εργαστηρίων


33. τεχνολόγος τροφίμων και διατροφής ΤΕΙ


34. λογοθεραπευτής


35. βρεφονηπιοκόμος


36. διαιτολόγος Χαροκόπειου ΑΕΙ


37. πολιτικός μηχανικός


38. αρχιτέκτονας μηχανικός


39. μηχανολόγος μηχανικός


40. ηλεκτρολόγος μηχανικός


41. αγρονόμος- τοπογράφος μηχανικός


42. χημικός μηχανικός


43. μηχανικός μεταλλείων- μεταλλουργός


44. ναυπηγός μηχανικός


45. ηλεκτρονικός μηχανικός


46. Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών


47. Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών


48. ηλεκτρολόγοι


49. πρακτικοί μηχανικοί συντηρητές


50. πρακτικοί μηχανικοί κινητήριων μηχανών


51. θερμαστές- αρχιθερμαστές


52. ηλεκτροσυγκολλητές- οξυγονοκολλητές


53. γομωτές- πυροδότες


54. χειριστές μηχανημάτων έργων


55. υδραυλικοί


56. ψυκτικοί


57. συντηρητές καυστήρων υγρών καυσίμων


58. χειριστές μηχανών προβολής κινηματογραφικών ταινιών


59. ηλεκτρολόγοι θεάτρου


60. υπομηχανικοί και ΤΕΙ μηχανολόγοι


61. υπομηχανικοί και ΤΕΙ ηλεκτρολόγοι


62. χειριστής αγροτικών μηχανημάτων


63. τεχνίτης αγροτικών μηχανημάτων


64. ιδιώτης δασολόγος


65. ιδιώτης τεχνολόγος δασοπονίας


66. εργολήπτης δημόσιων δασοτεχνικών έργων


67. κτηνίατρος


68. επαγγελματικά σκάφη αποκλειστικά για αλιεία


69. συλλέκτης κοραλιών


70. μηχανικός εγκατάστασης ανελκυστήρα


71. δικηγόρος και νομικός σύμβουλος


72. συμβολαιογράφος


73. αρτοποιεία


74. ιδιωτικά ιατρεία και οδοντιατρεία


75. ιδιωτικά πολυιατρεία


76. ιδιωτικά οδοντιατρικά κέντρα


77. ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα


78. πολυδύναμα διαγνωστικά κέντρα


79. ιδιωτικά εργαστήρια φυσιοθεραπείας


80. ιδιωτικές κλινικές


81. ιδιωτικοί φορείς ψυχικής υγείας


82. φαρμακεία


83. κέντρα αισθητικής


84. οδοντοτεχνικά εργαστήρια


85. καταστήματα οπτικών ειδών


86. εργαστήρια προσθετικών και ορθωτικών κατασκευών


87. κέντρα αδυνατίσματος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.