ΣΥΛΒΑΝΑ
Παιδιά μεταναστών
“ Πολλοί ξένοι και πολλά παιδιά μεταναστών γεύονται τους καρπούς της Ελληνικής παιδείας γνωρίζοντας τον πλούτο και την ποικιλία της. Κυρίως κατανοούν τα γνωρίσματα και τις αξίες της πρωτοτυπίας, του βάθους των αισθημάτων, του μέτρου, της αρμονίας και του «άφθαστου προτύπου», που, όπως έλεγε ο Μάρξ, έβαλαν τη σφραγίδα της σύγκρουσης των ιδεών, των παθών και των οραμάτων ακόμη και της εποχής μας. ”
«Οίοι άρα ετύγχαναν αρετήν οι Μαραθώνι… και κολασάμενοι την υπερηφανίαν όλης της Ασίας… και διδάσκαλοι τοις άλλοις γιγνόμενοι… αλλά παν πλήθος και πας πλούτος αρετή υπείκει». «Ποια ήταν η αρετή εκείνων στον Μαραθώνα που … και ταπείνωσαν την έπαρση όλων των Ασιατών… και έγιναν δάσκαλοι όλων των άλλων … (στο) ότι το οσονδήποτε πλήθος και ο οποιοσδήποτε πλούτος κάμπτονται και υποχωρούν προς της ανδρείας».
Μ’ αυτές τις αναφορές ο Πλάτωνας, στον Μενέξενο, πλέκει το εγκώμιο των Μαραθωνομάχων, οι οποίοι «Χρυσοφόρων Μήδων εστόρεσαν δύναμιν…», κατά τον Σιμωνίδη. Όμως η νίκη των Ελλήνων στον Μαραθώνα δεν ήταν απλά η νίκη σε οποιαδήποτε μάχη, αλλά ο θρίαμβος της αντίστασης απέναντι στις πνιγηρές φόρμες της ολοκληρωτικής δεσποτείας της Ανατολής και στην αγέλη που πορευόταν στους δρόμους της υποταγής και της απόλυτης σύμβασης. Γιατί, αν οι ορδές των μισθοφόρων του Μεγάλου Βασιλιά κατάφερναν να επιβληθούν, το τίμημα για τους Ελληνες και την ανθρωπότητα δεν θα ήταν υλικό, αλλά θα ήταν η απώλεια του δικαιώματος της αντίδρασης και κυρίως του αναπαλλοτρίωτου δικαιώματος του λόγου.
Σε αμφιθέατρο Πανεπιστημίου, στην Ελλάδα του 2013, σύμφωνα με τα λεγόμενα σε ραδιοφωνική εκπομπή, Καθηγήτρια που δίδασκε πολιτικές επιστήμες, ζήτησε από τους παρευρισκόμενους φοιτητές, τριακόσιους περίπου τον αριθμό, να τοποθετηθούν γύρω από τη μάχη του Μαραθώνα ή να ...