γράφει ο Κωσταπάνος Μηλιαρέσης, Φοιτητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Πέρσι το καλοκαίρι έζησα μία απ’ τις πιο δυνατές εμπειρίες της ζωής μου. Μετά από πολλά χρόνια σαν μαθητής, είχα την ευκαιρία να ζήσω το μάθημα απ’ την άλλη πλευρά, απ’ αυτή του δασκάλου! Χάρη στην AIESEC (www.aiesec.gr), εργάσθηκα εθελοντικά για 2,5 μήνες σαν δάσκαλος σε ένα δημοτικό σχολείο στην Ταϊβάν.
Τα καθήκοντα μου ήταν να σχεδιάσω (και να πραγματοποιήσω) μαθήματα στα αγγλικά σε μαθητές ηλικίας από 6 έως 12 ετών. Κάθε βδομάδα θα αναλάμβανα ένα τμήμα με τα μεγάλα παιδιά(Τετάρτη έως Έκτη Δημοτικού) και ένα τμήμα με τα μικρότερα(Πρώτη έως Τρίτη Δημοτικού). Σε κάθε περίπτωση είχα ένα βασικό κορμό μαθημάτων(στα μεγάλα παιδιά Ελληνική Κουλτούρα, ....
Αγγλικά, Χειροτεχνία, Μαθηματικά) και στα μικρότερα (Ελληνική Κουλτούρα και Χειροτεχνίες μόνο) απ’ εκεί και πέρα ανάλογα την περίσταση και την όρεξη του δασκάλου του κάθε τμήματος μπορούσα να διδάξω κι άλλα μαθήματα όπως ζωγραφική, γυμναστική(με έμφαση στο μπάσκετ), Μουσική(σε μορφή καραόκε), χορό κλπ.
Όταν τέλειωνα τα μαθήματα της ημέρας ήμουν ελεύθερος. Τον χρόνο αυτόν τον εκμεταλλευόμουν είτε συναντώντας τα παιδιά απ’ την τοπική AIESEC, είτε τις οικογένειες των μαθητών μου ή των άλλων δασκάλων. Τα Σαββατοκύριακα συνήθως ταξίδευα στην υπόλοιπη Ταϊβάν καθώς πρόκειται για ένα υπέροχο νησί με απίστευτες φυσικές ομορφιές, που δεν χόρταινες να βλέπεις και δεν ήθελες να χάσεις ούτε μία. Καθώς μου είναι πάρα πολύ δύσκολο να περιγράψω όλη μου την εμπειρία σαν δάσκαλος στην άλλη άκρη της γης σ’ ένα μόνο άρθρο, θα εστιάσω κυρίως στη πρώτη απ’ τις 9 εβδομάδες που έκανα μάθημα και στη συνέχεια θα περιγράψω μερικές ακόμα δράσεις που πραγματοποίησα στο σχολείο. Συνεπώς….
Η 1η μου βδομάδα σαν δάσκαλος στην Ταϊβάν
(30/8/2010-3/9/2010)
Εκτός από δική μου πρώτη βδομάδα, ήταν και η πρώτη βδομάδα της σχολικής χρονιάς για τα παιδιά του Fengshu Elementary school. Τη πρώτη μέρα τα παιδιά δεν είχαν αγιασμό (καθώς δεν είναι Χριστιανοί, αλλά ένα αμάλγαμα Βουδισμού και Ταοϊσμού) και αντί για τον συμπαθητικό παπά που μας “μπουγελώνει” με νερό χρησιμοποιώντας σαν νεροπίστολο ένα κλαρί βασιλικού, τα παιδιά της πρώτης τάξης, τα υποδεχόταν ο Μπομπ Σφουγγαράκης, παρέα με τον κ Καβούρη και τον Πινόκιο! Έχω να ομολογήσω ότι το βρήκα πάρα πολύ κεφάτο και δημιουργικό γιατί μ’ αυτό το τρόπο, έφυγε αμέσως το άγχος απ’ τα 6χρονα αγοράκια και κοριτσάκια που πήγαιναν για πρώτη φορά σχολείο!
Τα τμήματα που θα εγκαινίαζα καριέρα μου ως δάσκαλος, ήταν το δεύτερο τμήμα της πέμπτης δημοτικού(5-2) και το πρώτο τμήμα της τρίτης δημοτικού(3-1). Επίσης, παρακολούθησα και κάποια μαθήματα κινέζικων μαζί με τα παιδιά της δευτέρας δημοτικού!!!
Ξεκινάμε λοιπόν! Δευτέρα 2η ώρα, τμήμα 5-2, μάθημα Ελληνικής Κουλτούρας
Όπως εύκολα μπορεί να διακρίνει κανείς και απ’ την φωτογραφία, έχω ντυθεί σαν Αρχαίος Έλληνας και είμαι πολύ χαρούμενος, γιατί όλα τα παιδιά-ή σχεδόν όλα- συμμετείχαν ενεργά στο μάθημα και απαντούσαν στις ερωτήσεις που τους έκανα! Σκοπός του μαθήματος ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με έναν διαφορετικό πολιτισμό απ’ τον δικό τους και μετά το πέρας των μαθημάτων να τους έρχονται κάποιες εικόνες στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη Ελλάδα και να γνωρίζουν μερικά πράγματα γι αυτή!
Αξιοποιώντας την εμπειρία μου απ’ τους προσκόπους (που είναι και αυτό ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου) με παιδιά παρόμοιας ηλικίας, γνωρίζω ότι τα παιδία χρειάζονται συνεχώς κίνητρο (όπως και όλοι μας), γι αυτό το λόγο παίξαμε ένα παιχνίδι! Είχα ετοιμάσει ένα Άλμπουμ που περιείχε τα πιο σημαντικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την Ελλάδα! Για κάθε ερώτηση που απαντούσαν κέρδιζαν και από μία κάρτα. Σκοπός ήταν φυσικά ναι συγκεντρώσουν όλες τις κάρτες.
Επόμενο μάθημα…Αγγλικά
Με τη βοήθεια κάποιων φίλων μου (Μίκυ Μάους, Ντοναλντ κλπ) ξεκινήσαμε να μαθαίνουμε βασικές εκφράσεις στα αγγλικά, έτσι ώστε να μπορούμε να επικοινωνούμε ακόμα καλύτερα!Για τη παράδοση αυτού του μαθήματος είχα δημιουργήσει ένα πίνακα με 3 στήλες οι οποίες ήταν:
1.Η λέξη/φράση στα κινέζικα με κινέζικα γράμματα (για να τη καταλαβαίνουν τα παιδιά)
2.Η λέξη/φράση στα κινέζικα με λατινικά γράμματα (για να την αναγνωρίζω και να μπορώ να τη προφέρω εγώ)
3.Η λέξη/φράση στα αγγλικά (που έπρεπε να τη μάθουνε)
Στο τέλος του μαθήματος γινόντουσαν κάποια διαδραστικά παιχνίδια κατανόησης για την εμπέδωση του μαθήματος!
Η μητέρα μου, όπως επίσης και οι θείοι μου και η θεία μου είναι μαθηματικοί, συνεπώς, ποιό είναι το επόμενο μάθημα;;; Ακριβώς!
Μαθηματικά
Ήμουν πάρα πολύ χαρούμενος που είχα την ευκαιρία να διδάξω μαθηματικά στην Ταϊβάν, γιατί αρχικά είχα την ευκαιρία να συνεχίσω την οικογενειακή μας παράδοση -έστω για μερικές βδομάδες- και έπειτα γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλοί σπουδαίοι μαθηματικοί όπως ο Πυθαγόρας και ο Θαλής ήταν Έλληνες και τα θεωρήματα τους, τα μαθαίνουν μέχρι και σήμερα ακόμα και στην… Ταϊβάν!! Το αποτέλεσμα του μαθήματος? Οι φωτογραφίες πιστεύω μιλάνε από μόνες τους!
Χειροτεχνίες!
(Κατασκευή Μαράκας)
Το τελευταίο μου μάθημα με τους μαθητές του 5-2 ήταν λίγο πιο διασκεδαστικό και χαλαρό απ’ τα προηγούμενα, καθώς χρησιμοποιώντας ένα ξυλάκι, ένα αλουμινένιο κουτάκι, λίγο ρύζι(έχουν πολύ εκεί) και διάφορα χρώματα, φτιάξαμε υπέροχες μαράκες(μουσικό όργανο απ’ τη Λατινική Αμερική)
Να σημειώσω το μάθημα αυτό είχε μια άλλη νότα, καθώς στη Ταϊβάν δεν μπορούν να προφέρουν πολύ καλά το ‘ρ’ συνεπώς ακουγόταν μια παρόμοια λέξη με το «Μαρακας» που με έκανε να νιώθω πολύ οικεία
Μετά το τέλος του μαθήματος η ατμόσφαιρα ήταν πολύ συγκινητική γιατί ήταν το πρώτο τμήμα που είχα και υπήρχε ένα ιδιαίτερο δέσιμο. Μάλιστα τα παιδιά μου έδωσαν κάποια αναμνηστικά δώρα και κάρτες που τα βλέπω ακόμα και σήμερα και σκέφτομαι την αγαπημένη μου τάξη, τη πρώτη μου τάξη, το 5-2!
Με το 3-1 έκανα παρόμοια μαθήματα με το 5-2, τα οποία ήταν
Ελληνική κουλτούρα
Και κατασκευή Μαράκας
Η μόνη διαφορά ήταν ότι υπήρχε μια βοήθεια απ’ την δασκάλα τους, που μετάφραζε/εξηγούσε κάποια δύσκολα σημεία στα κινέζικα καθώς παραήταν μικρά στην ηλικία τους για να παρακολουθήσουν ολόκληρο μάθημα στα αγγλικά.
Απ’ εκεί και πέρα, όσο πέρναγε ο καιρός και προσαρμοζόμουν και εγώ, αλληλοεπιδρούσα όλο και περισσότερο με τα παιδιά και κάναμε ακόμα πιο πολλές δραστηριότητες,
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η Ακαδημία Μπάσκετ που πραγματοποιήθηκε, γνωστή κι ως “Basketball academy by the Greek!” . Ήταν ένα σεμινάριο για 2 βδομάδες που μετά την πρώτη εισαγωγική μέρα, σε κάθε προπόνηση αναπτύχθηκε και ένας ξεχωριστός τομέας μπασκετικής τεχνικής(Ντρίμπλα, Επίθεση, Άμυνα, Πάσα). Στο τέλος των 2 εβδομάδων πραγματοποιήθηκε ένα εσωτερικό τουρνουά μπάσκετ μεταξύ των τμημάτων και φυσικά ακολούθησαν οι απονομές των νικητών. Προσωπικά αυτό ήταν το πιο απολαυστικό μέρος της απασχόλησης μου στο σχολείο, γιατί συνδύαζα 2 απ’ τις αγαπημένες μου δραστηριότητες, να παίζω μπάσκετ και να αλληλοεπιδρώ με μαθητές.
Εκτός απ’ τον τομέα του αθλητισμού, κατά τη διάρκεια αυτών των 9 εβδομάδων, υπήρξαν κάποιες στιγμές που χτύπησε η καλλιτεχνική μου φλέβα. Αποτέλεσμα αυτού, χορός, τραγούδι και ζωγραφική μέσα στην αίθουσα.
Όσον αφορά το πρώτο, τα παιδιά είχαν γιορτή για τα 10 χρόνια του σχολείου και το ένα τμήμα θα παρουσίαζε ένα χορευτικό, το οποίο μάθανε και κάνανε πρόβα μαζί μου! Το τραγούδι πραγματοποιήθηκε με τη μορφή karaoke, όπου μάλιστα μετά που τους παρουσίασα τα δικά μου τραγούδια και τραγουδήσαμε μαζί, κάθισα εγώ στο θρανίο και αυτά έμαθαν σε μένα το αγαπημένο τους τραγούδι (το οποίο προερχόταν απ’ την Νότιο Κορέα μάλιστα)(Nobody των Wonder Girls)
Το τρίτο και τελευταίο καλλιτεχνικό μάθημα που έκανα στο Fengshu Elementary school ήταν η ζωγραφική, όπου δουλέψαμε πάνω σε κάποια σχέδια των παιδιών.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μιλάμε για παιδιά και όλα τα παιδιά του κόσμου ζούνε και αναπνέουνε για το παιχνίδι! Έτσι και εγώ κατάφερα και έκλεψα λίγο απ’ το χρόνο του μαθήματος για να βγούμε στο προαύλιο και να παίξουμε!
Φτάνοντας προς το τέλος της μοναδικής αυτής εμπειρίας, συνειδητοποίησα πως μια αίσθηση των παιδιών δεν είχε νιώσει ακόμα κάτι από Ελλάδα και δεν ήταν άλλη απ’ την γεύση. Συνεπώς ξεκίνησε μια εξερεύνηση στα super market της περιοχής ώστε να βρεθούν όλα τα απαραίτητα συστατικά για την ετοιμασία της Χωριάτικης μας Σαλάτας… Η δράση αυτή έγινε σε συνεργασία με κάποιους γονείς απ’ τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, που με βοήθησαν να βρω όλα τα υλικά αλλά και στην ετοιμασία της. Είχαμε χωρίσει τα παιδιά σε ομάδες, όπου η κάθε ομάδα είχε αναλάβει και απ’ ένα υλικό!
Όπως βλέπετε και απ’ το πιάτο, εκτός από χωριάτικη ήταν και πολυπολιτισμική σαλάτα καθώς χωριάτικη με ξυλάκια πρώτη φορά έτρωγα στη ζωή μου. Αν τους άρεσε? Θραύση!!
Όταν δεν είχα να κάνω κάποιο μάθημα, ή ήμουν ελεύθερος όπου αξιοποιούσα τις εγκαταστάσεις του σχολείου (κυρίως στην αίθουσα σκοποβολής και στο γήπεδο του μπάσκετ) ή ακολουθούσα το τμήμα στα άλλα του μαθήματα όπου βοηθούσα τον δάσκαλο τους σε ότι χρειαζόταν.
Τέλος, εκτός αυτών είχα άλλες 2 αρμοδιότητες. Πρώτον, στην Ταϊβάν οι δάσκαλοι 2 φορές τη βδομάδα έχουν συνεδρίαση, στη μία απ’ αυτές πραγματοποιούταν ένα 10λεπτο μάθημα ελληνικών με αντικείμενο τις βασικές ελληνικές λέξεις. Δεύτερον, μου δινόταν η ευκαιρία στη πρωινή συνάντηση όλων των μαθητών στο προαύλιο, πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα τους να τους κάνω ακόμα ένα μάθημα και να τους μεταφέρω μια νέα γνώση, συνήθως μια φράση στα ελληνικά η στα αγγλικά.
Αυτά ήταν κατά βάση τα μαθήματα που έκανε ένας 19χρονος Έλληνας φοιτητής στην Ταϊβάν, ο οποίος έμεινε με πάρα πολύ θετικές εντυπώσεις για το εκπαιδευτικό σύστημα αυτής της χώρας http://www.24grammata.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.