Η λειτουργία των νέων μεγάλων οδικών αρτηριών φέρνει σημαντικές αυξήσεις στα διόδια, που συναγωνίζονται το κόστος του καυσίμου.
Για τη διαδρομή Αθήνα – Πάτρα, το κόστος διοδίων μέχρι σήμερα είναι 8,30€, σύντομα θα αυξηθεί στα 11,5€.
Για τη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα το κόστος μέχρι σήμερα...
είναι 21,6€ (μέσω γέφυρας Ρίου), σύντομα θα εκτιναχθεί στα 37,25€.
Αν σε αυτά προσθέσουμε και τους δρόμους χωρίς διόδια, όπως η Εγνατία ή ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65 από Λαμία προς Τρίκαλα, η αύξηση του κόστους για ένα συχνό χρήστη των νέων αυτοκινητοδρόμων ξεπερνά το διπλάσιο.
Τα διόδια είναι απαραίτητα, φυσικά, αλλά η επιβάρυνση φτάνει, για ένα diesel αυτοκίνητο τελευταίας τεχνολογίας, να είναι περίπου ίση με αυτή του καυσίμου. Αν υποθέσουμε ότι με σταθερή ταχύτητα ένα μικρό – μεσαίο μοντέλο 1.6 λίτρων απαιτεί 5,5 λίτρα/100 χλμ. με κόστος 1,2€/λίτρο, τότε για τη διαδρομή Αθήνα – Πάτρα θα χρειαστεί 11 λίτρα, δηλαδή 13,2€ καύσιμο και 11,5€ διόδια, με τις τιμές που θα ισχύσουν σύντομα.
Ας δούμε όμως τι θα πληρώνουμε, αναλυτικά, στους νέους αυτοκινητόδρομους που παραδίδονται έως το Πάσχα.
· Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Με την ολοκλήρωση των έργων σε Τέμπη και Πλαταμώνα, θα προστεθούν δύο νέοι σταθμοί διοδίων σε Μακρυχώρι και Λεπτοκαρυά. Το κόστος των διοδίων θα είναι 30.45€
· Αθήνα-Πάτρα. Το κόστος των διοδίων θα είναι 11,50 ευρώ, με 4 σταθμούς μετωπικούς και 3 πλευρικούς, οι τελευταίοι έως την Κόρινθο.
· Αθήνα – Ιωάννινα. Το κόστος θα ανέρχεται στα 37,25€, μαζί με τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Εκτός αυτών έως την Πάτρα από Αθήνα, θα δημιουργηθούν τέσσερις νέοι σταθμοί από Αντίρριο έως Ιωάννινα.
· Λαμία – Τρίκαλα. Εδώ δεν είχαμε διόδια στο παρελθόν. Πλέον το κόστος ανέρχεται στα 3,6€ στους δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων που λειτουργούν, ενώ σύντομα θα ανέβει στα 5,05 και με την ολοκλήρωση όλου του έργου στα 7,95€.
Για τη διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα το κόστος μέχρι σήμερα...
είναι 21,6€ (μέσω γέφυρας Ρίου), σύντομα θα εκτιναχθεί στα 37,25€.
Αν σε αυτά προσθέσουμε και τους δρόμους χωρίς διόδια, όπως η Εγνατία ή ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65 από Λαμία προς Τρίκαλα, η αύξηση του κόστους για ένα συχνό χρήστη των νέων αυτοκινητοδρόμων ξεπερνά το διπλάσιο.
Τα διόδια είναι απαραίτητα, φυσικά, αλλά η επιβάρυνση φτάνει, για ένα diesel αυτοκίνητο τελευταίας τεχνολογίας, να είναι περίπου ίση με αυτή του καυσίμου. Αν υποθέσουμε ότι με σταθερή ταχύτητα ένα μικρό – μεσαίο μοντέλο 1.6 λίτρων απαιτεί 5,5 λίτρα/100 χλμ. με κόστος 1,2€/λίτρο, τότε για τη διαδρομή Αθήνα – Πάτρα θα χρειαστεί 11 λίτρα, δηλαδή 13,2€ καύσιμο και 11,5€ διόδια, με τις τιμές που θα ισχύσουν σύντομα.
Ας δούμε όμως τι θα πληρώνουμε, αναλυτικά, στους νέους αυτοκινητόδρομους που παραδίδονται έως το Πάσχα.
· Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Με την ολοκλήρωση των έργων σε Τέμπη και Πλαταμώνα, θα προστεθούν δύο νέοι σταθμοί διοδίων σε Μακρυχώρι και Λεπτοκαρυά. Το κόστος των διοδίων θα είναι 30.45€
· Αθήνα-Πάτρα. Το κόστος των διοδίων θα είναι 11,50 ευρώ, με 4 σταθμούς μετωπικούς και 3 πλευρικούς, οι τελευταίοι έως την Κόρινθο.
· Αθήνα – Ιωάννινα. Το κόστος θα ανέρχεται στα 37,25€, μαζί με τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Εκτός αυτών έως την Πάτρα από Αθήνα, θα δημιουργηθούν τέσσερις νέοι σταθμοί από Αντίρριο έως Ιωάννινα.
· Λαμία – Τρίκαλα. Εδώ δεν είχαμε διόδια στο παρελθόν. Πλέον το κόστος ανέρχεται στα 3,6€ στους δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων που λειτουργούν, ενώ σύντομα θα ανέβει στα 5,05 και με την ολοκλήρωση όλου του έργου στα 7,95€.
Πλέον ένα ταξίδι με το αυτοκίνητο καθίσταται αρκετά ακριβή υπόθεση, κάτι που σίγουρα θα πυροδοτήσει δεύτερες σκέψεις ή πρακτικές car pooling, διαμοιρασμού δηλαδή των διαδρομών και προγραμματισμού τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξυπηρετούνται αρκετά περισσότεροι από ένας επιβάτες. Τουλάχιστον πλέον θα πληρώνουμε ακριβά αλλά θα έχουμε ασφαλείς και σύγχρονους δρόμους, αυτούς που, σύμφωνα και με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, θα έπρεπε να έχουμε δημιουργήσει εδώ και δεκαετίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.