Το κουδούνι θα χτυπήσει αύριο το πρωί στα σχολεία για 1.300.000 μαθητές και 180.000 εκπαιδευτικούς. Δεν θα σημάνει όμως την έναρξη των μαθημάτων, όπως θα έπρεπε, αλλά την αρχή μιας από τις πιο δύσκολες χρονιές των τελευταίων δεκαετιών.
Ο αγιασμός θα είναι αλλιώτικος, φέτος αφού οι μαθητές θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη μιζέρια της κρίσης.
Η περιπέτεια των σχολικών βιβλίων είναι η κορυφή του «παγόβουνου». Δάσκαλοι και καθηγητές εντοπίζουν επίσης ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, κτίρια και υποδομές, καθώς και σε πιστώσεις λειτουργικών δαπανών. Ολα αυτά συνθέτουν το εκρηκτικό μείγμα της νέας σχολικής χρονιάς.
Η πρωτοφανής έλλειψη βιβλίων, λένε εκπαιδευτικοί αλλά και εργαζόμενοι στον Οργανισμό Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ), αποδεικνύει την ασυνεννοησία μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, Παιδείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σημαντικό ρόλο, λένε, παίζει και η μνημονιακή πολιτική, θύμα της οποίας είναι και τα βιβλία.
Η Α. Διαμαντοπούλου επέρριψε όλες τις ευθύνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ο Μ. Καρχιμάκης έσπευσε να ζητήσει το «πόθεν έσχες» του αντιπροέδρου του, ενισχύοντας τη θέση της υπουργού Παιδείας.
Ομως η αλήθεια είναι ότι μεταξύ του Ιανουαρίου και του Ιουλίου χάθηκε το «παιχνίδι» γιατί δεν συνεννοήθηκαν εγκαίρως τα υπουργεία, πριν προστεθεί η καθυστέρηση του δικαστηρίου. Παράλληλα, η Α. Διαμαντοπούλου δεν έθεσε επιτακτικά το θέμα της έγκαιρης εκτύπωσης των βιβλίων, που αποτελεί στοιχειώδη και βασική υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας.
«Η κατάσταση είναι μη διαχειρίσιμη» λένε οι υπεύθυνοι του ΟΕΔΒ.
Δεν είναι λίγοι όμως οι εκπαιδευτικοί που εκτιμούν ότι η έλλειψη των βιβλίων είναι μία «πρόβα τζενεράλε» για να καταργηθούν οριστικά και να...
καθιερωθεί το ηλεκτρονικό βιβλίο, κάτι που φαίνεται πλέον να αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης και στα πανεπιστήμια.
Ας δούμε όμως πώς έχει η κατάσταση με τα βιβλία, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΕΔΒ τρεις ημέρες πριν αρχίσουν τα μαθήματα:
*Στα δημοτικά από τους 182 τίτλους θα είναι έτοιμοι οι 17. Από τους 178 του γυμνασίου, οι 5. Από τους 207 του Λυκείου, οι 20. Από τους 519 των Επαγγελματικών Λυκείων και Σχολών (ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ), οι 35.
Από τους 89 τίτλους βιβλίων που προορίζονται για τους ομογενείς δεν έχει ετοιμαστεί ούτε ένα. Το ίδιο συμβαίνει με τους ομογενείς της Αμερικής, για τους οποίους απαιτούνται 40 τίτλοι, τους παλιννοστούντες και τους μουσουλμάνους.
*Ειδικά για τα παιδιά της τρίτης τάξης λυκείου, που αναμένεται να βρεθούν στη δυσκολότερη θέση, λόγω των πανελληνίων, είναι έτοιμα τα βιβλία Αρχές Οικονομίας, Νεοελληνική Ιστορία, Φυσική της θετικής κατεύθυνσης και Μαθηματικά.
*Στο γυμνάσιο, αύριο η πρώτη τάξη θα έχει δύο βιβλία, η δευτέρα τρία και η τρίτη κανένα.
Οπως επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θ. Κοτσυφάκης, «το υπουργείο, και η κυβέρνηση συνολικά, αφού απαξίωσε και διέλυσε τον Οργανισμό Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων, δεν φρόντισε για την έγκαιρη εκτύπωση και διανομή των σχολικών βιβλίων, θέτοντας πάνω από τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τις απαιτήσεις και τις προτεραιότητες που επέβαλε η τρόικα».
Τα σχολικά βιβλία, όμως, φέτος θα πληρωθούν «χρυσά». Αυτό αποδεικνύεται από το κόστος τους σε σχέση με τις φωτοτυπίες που θα μοιραστούν. Ετσι, ένα βιβλίο του ΟΕΔΒ κοστίζει μόλις 0,80 λεπτά, 40 σελίδες φωτοτυπιών 4 ευρώ.
Την αυριανή εικόνα στα σχολεία μάς μεταφέρει ο Θ. Κοτσυφάκης: «Οι εκπαιδευτικοί αντί να ασχολούνται με την καλύτερη προετοιμασία του μαθήματος και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, θα περιμένουν στην ουρά του φωτοτυπικού του σχολείου». Το μέλος του δ.σ. της ΟΛΜΕ Π. Αντωνόπουλος διερωτάται μήπως η όλη αναστάτωση είναι εσκεμμένη προκειμένου να καταγραφούν αντιδράσεις για το μέλλον, καθώς «πολιτική θέση της κυβέρνησης είναι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού βιβλίου».
Διάχυτη είναι όμως η ανησυχία ότι τα «σπασμένα» θα τα πληρώσουν, τελικά, οι γονείς. Γιατί αν και το υπουργείο δηλώνει ότι θα στείλει κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες στις οποίες περιλαμβάνονται και οι φωτοτυπίες, κανένας δεν γνωρίζει πώς θα φτάσουν στο υπουργείο, αφού οι περισσότερες σχολικές επιτροπές των «καλλικρατικών» δήμων λέγεται ότι ακόμη δεν έχουν συγκροτηθεί.
Και μέσα σ' όλα αυτά, τα παιδιά θα μπουν σε τάξεις χωρίς εκπαιδευτικούς.
Τα δύο τελευταία χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν συνολικά στην εκπαίδευση πάνω από 17.000 εκπαιδευτικοί. Στη θέση τους προσελήφθησαν λιγότεροι από 3.400. Συγχρόνως έχουν συγχωνευθεί ή καταργηθεί 2.000 σχολεία, «με αποτέλεσμα να ανατρέπεται η πρακτική της τελευταίας δεκαετίας για τμήματα μαθητών από 18 μέχρι 25 μαθητές και καθιερώνονται τμήματα με 28 και 30 μαθητές» επισημαίνει ο Θ. Κοτσυφάκης.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό ξεκινάει και η εφαρμογή του νέου τύπου λυκείου, με νέο τρόπο διδασκαλίας και εισαγωγή των ερευνητικών εργασιών (projects), που θα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία αλλά και στην αξιολόγηση των παιδιών.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Ο αγιασμός θα είναι αλλιώτικος, φέτος αφού οι μαθητές θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη μιζέρια της κρίσης.
Η περιπέτεια των σχολικών βιβλίων είναι η κορυφή του «παγόβουνου». Δάσκαλοι και καθηγητές εντοπίζουν επίσης ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, κτίρια και υποδομές, καθώς και σε πιστώσεις λειτουργικών δαπανών. Ολα αυτά συνθέτουν το εκρηκτικό μείγμα της νέας σχολικής χρονιάς.
Η πρωτοφανής έλλειψη βιβλίων, λένε εκπαιδευτικοί αλλά και εργαζόμενοι στον Οργανισμό Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ), αποδεικνύει την ασυνεννοησία μεταξύ των υπουργείων Οικονομικών, Ανάπτυξης, Παιδείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Σημαντικό ρόλο, λένε, παίζει και η μνημονιακή πολιτική, θύμα της οποίας είναι και τα βιβλία.
Η Α. Διαμαντοπούλου επέρριψε όλες τις ευθύνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο και ο Μ. Καρχιμάκης έσπευσε να ζητήσει το «πόθεν έσχες» του αντιπροέδρου του, ενισχύοντας τη θέση της υπουργού Παιδείας.
Ομως η αλήθεια είναι ότι μεταξύ του Ιανουαρίου και του Ιουλίου χάθηκε το «παιχνίδι» γιατί δεν συνεννοήθηκαν εγκαίρως τα υπουργεία, πριν προστεθεί η καθυστέρηση του δικαστηρίου. Παράλληλα, η Α. Διαμαντοπούλου δεν έθεσε επιτακτικά το θέμα της έγκαιρης εκτύπωσης των βιβλίων, που αποτελεί στοιχειώδη και βασική υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας.
«Η κατάσταση είναι μη διαχειρίσιμη» λένε οι υπεύθυνοι του ΟΕΔΒ.
Δεν είναι λίγοι όμως οι εκπαιδευτικοί που εκτιμούν ότι η έλλειψη των βιβλίων είναι μία «πρόβα τζενεράλε» για να καταργηθούν οριστικά και να...
καθιερωθεί το ηλεκτρονικό βιβλίο, κάτι που φαίνεται πλέον να αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης και στα πανεπιστήμια.
Ας δούμε όμως πώς έχει η κατάσταση με τα βιβλία, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΕΔΒ τρεις ημέρες πριν αρχίσουν τα μαθήματα:
*Στα δημοτικά από τους 182 τίτλους θα είναι έτοιμοι οι 17. Από τους 178 του γυμνασίου, οι 5. Από τους 207 του Λυκείου, οι 20. Από τους 519 των Επαγγελματικών Λυκείων και Σχολών (ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ), οι 35.
Από τους 89 τίτλους βιβλίων που προορίζονται για τους ομογενείς δεν έχει ετοιμαστεί ούτε ένα. Το ίδιο συμβαίνει με τους ομογενείς της Αμερικής, για τους οποίους απαιτούνται 40 τίτλοι, τους παλιννοστούντες και τους μουσουλμάνους.
*Ειδικά για τα παιδιά της τρίτης τάξης λυκείου, που αναμένεται να βρεθούν στη δυσκολότερη θέση, λόγω των πανελληνίων, είναι έτοιμα τα βιβλία Αρχές Οικονομίας, Νεοελληνική Ιστορία, Φυσική της θετικής κατεύθυνσης και Μαθηματικά.
*Στο γυμνάσιο, αύριο η πρώτη τάξη θα έχει δύο βιβλία, η δευτέρα τρία και η τρίτη κανένα.
Οπως επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θ. Κοτσυφάκης, «το υπουργείο, και η κυβέρνηση συνολικά, αφού απαξίωσε και διέλυσε τον Οργανισμό Εκδοσης Διδακτικών Βιβλίων, δεν φρόντισε για την έγκαιρη εκτύπωση και διανομή των σχολικών βιβλίων, θέτοντας πάνω από τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τις απαιτήσεις και τις προτεραιότητες που επέβαλε η τρόικα».
Τα σχολικά βιβλία, όμως, φέτος θα πληρωθούν «χρυσά». Αυτό αποδεικνύεται από το κόστος τους σε σχέση με τις φωτοτυπίες που θα μοιραστούν. Ετσι, ένα βιβλίο του ΟΕΔΒ κοστίζει μόλις 0,80 λεπτά, 40 σελίδες φωτοτυπιών 4 ευρώ.
Την αυριανή εικόνα στα σχολεία μάς μεταφέρει ο Θ. Κοτσυφάκης: «Οι εκπαιδευτικοί αντί να ασχολούνται με την καλύτερη προετοιμασία του μαθήματος και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, θα περιμένουν στην ουρά του φωτοτυπικού του σχολείου». Το μέλος του δ.σ. της ΟΛΜΕ Π. Αντωνόπουλος διερωτάται μήπως η όλη αναστάτωση είναι εσκεμμένη προκειμένου να καταγραφούν αντιδράσεις για το μέλλον, καθώς «πολιτική θέση της κυβέρνησης είναι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού βιβλίου».
Διάχυτη είναι όμως η ανησυχία ότι τα «σπασμένα» θα τα πληρώσουν, τελικά, οι γονείς. Γιατί αν και το υπουργείο δηλώνει ότι θα στείλει κονδύλια για τις λειτουργικές δαπάνες στις οποίες περιλαμβάνονται και οι φωτοτυπίες, κανένας δεν γνωρίζει πώς θα φτάσουν στο υπουργείο, αφού οι περισσότερες σχολικές επιτροπές των «καλλικρατικών» δήμων λέγεται ότι ακόμη δεν έχουν συγκροτηθεί.
Και μέσα σ' όλα αυτά, τα παιδιά θα μπουν σε τάξεις χωρίς εκπαιδευτικούς.
Τα δύο τελευταία χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν συνολικά στην εκπαίδευση πάνω από 17.000 εκπαιδευτικοί. Στη θέση τους προσελήφθησαν λιγότεροι από 3.400. Συγχρόνως έχουν συγχωνευθεί ή καταργηθεί 2.000 σχολεία, «με αποτέλεσμα να ανατρέπεται η πρακτική της τελευταίας δεκαετίας για τμήματα μαθητών από 18 μέχρι 25 μαθητές και καθιερώνονται τμήματα με 28 και 30 μαθητές» επισημαίνει ο Θ. Κοτσυφάκης.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό ξεκινάει και η εφαρμογή του νέου τύπου λυκείου, με νέο τρόπο διδασκαλίας και εισαγωγή των ερευνητικών εργασιών (projects), που θα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία αλλά και στην αξιολόγηση των παιδιών.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.