Ευνοημένοι αναμένεται να είναι οι φορολογούμενοι με ατομικό ετήσιο εισόδημα έως και 30.000 ευρώ από την εφαρμογή της νέας τιμαριθμοποιημένης φορολογικής κλίμακας, η οποία όμως θα φέρει επιβαρύνσεις σε εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.
Aπό την άλλη πλευρά μεγάλοι «χαμένοι» θα είναι όσοι εντοπιστούν να φοροδιαφεύγουν, αφού με το νέο φορολογικό σύστημα, οι βασικοί άξονες του οποίου θα δημοσιοποιηθούν την επόμενη εβδομάδα, θεσπίζονται αυστηρότερες ποινές.
Το έργο μάλιστα των ελεγκτικών αρχών θα γίνει ευκολότερο, όσον αφορά στον εντοπισμό όσων φοροδιαφεύγουν, αφού η υποβολή όλων των δηλώσεων ηλεκτρονικά μέσω του διαδικτύου και η καθολική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» αναμένεται να αποφέρουν σημαντικά αποτελέσματα στη "μάχη" κατά της φοροδιαφυγής.
Οι ανατροπές, πάντως, που θα επέλθουν γενικότερα στο φορολογικό σύστημα θα είναι μεγάλες αφού, εκτός από τη νέα φορολογική κλίμακα, την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων και την υιοθέτηση του "πόθεν έσχες", η φορολογική μεταρρύθμιση φέρνει μεταξύ των άλλων και τις κατωτέρω αλλαγές:
1. Κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης. Έτσι, τα επιδόματα και οι αμοιβές που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστές 5% - 20% θα προστίθενται με τα υπόλοιπα εισοδήματα, τα οποία θα φορολογούνται με βάση τη νέα κλίμακα.
Το νέο σύστημα οδηγεί αναπόφευκτα στην επιβάρυνση χιλιάδων ελευθέρων επαγγελματιών, επιτηδευματιών κ.ά., καθώς θα εμφανίσουν σημαντικά μεγαλύτερα εισοδήματα στην Εφορία με αποτέλεσμα να φορολογηθούν με υψηλότερους συντελεστές.
Επισημαίνεται, πάντως, ότι από το συγκεκριμένο μέτρο θα εξαιρεθούν οι τόκοι των καταθέσεων και οι αποζημιώσεις απόλυσης.
2. Περικοπή των περισσοτέρων από τις 980 φοροαπαλλαγές που ισχύουν σήμερα, για τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα χωρίς μάλιστα γι αυτά να αποκλείεται και η πλήρης κατάργησή τους. Από την άλλη πλευρά ενισχύονται ορισμένες εκπτώσεις δαπανών για τα χαμηλά εισοδήματα, όπως οι τόκοι στεγαστικών δανείων για πρώτη κατοικία.
Το οικονομικό επιτελείο προσδοκά έσοδα ύψους 900 εκατομ. ευρώ από την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης και την περικοπή των φοροαπαλλαγών.
3. Σύνδεση των αποδείξεων με το αφορολόγητο όριο. Με το νέο σύστημα οι φορολογούμενοι που δηλώνουν υψηλά εισοδήματα θα πρέπει να συγκεντρώνουν περισσότερες αποδείξεις, σε αντίθεση με τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους για τους οποίους το αφορολόγητο όριο θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και επομένως θα χρειάζονται λιγότερες αποδείξεις.
4. Με λογιστικό τρόπο, έσοδα μείον έξοδα, θα προκύπτουν τα εισοδήματα όλων των επιτηδευματιών, με αποτέλεσμα να καταργηθεί ο ειδικός τρόπος φορολόγησης ορισμένων επαγγελμάτων, όπως επιχειρήσεων ανέγερσης οικοδομών, εργολάβων, υπεργολάβων, μηχανικών, αρχιτεκτόνων, ΤΑΧΙ, ενοικιαζόμενων δωματίων κ.λπ., οι οποίοι μάλιστα δεν θα μπορούν να δηλώνουν εισοδήματα κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο.
5. Φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών ως προσωπικό εισόδημα, το οποίο θα φορολογείται με βάση την κλίμακα και όχι με ένα σταθερό φορολογικό συντελεστή επί των κερδών όπως ισχύει σήμερα. Τα κέρδη των εταιρειών που επανεπενδύονται θα υπόκεινται σε χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.
6. Ο Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας αντικαθιστά το ΕΤΑΚ. Ο νέος ΦΜΑΠ θα επιβαρύνει τους μεγαλοϊδιοκτήτες των οποίων η αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους ξεπερνά τις 300.000 - 400.000 ευρώ.
Εισπρακτικοί μηχανισμοί
Θα πρέπει ακόμη να αναφερθεί ότι για την αύξηση της αποτελεσματικότητας των εισπρακτικών μηχανισμών και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει αποφασίσει και τα εξής:
* Υποχρεωτική τήρηση από τις επιχειρήσεις επιχειρηματικών λογαριασμών στις εμπορικές τράπεζες με τις οποίες συναλλάσσονται και μείωση του κατώτατου ορίου πάνω από το οποίο είναι υποχρεωτικός ο διακανονισμός πληρωμών μέσω του τραπεζικού συστήματος.
* Προσέγγιση των υποθέσεων με βάση τον κίνδυνο κατά τη διαδικασία ελέγχου, εγκαταλείποντας την υποχρέωση ελέγχου όλων των αρχείων μέσα σε διάστημα πέντε ετών.
* Ελεγχο και φορολόγηση των μερισμάτων από υπεράκτιες εταιρείες.
* Παροχή της δυνατότητας στους εγγεγραμμένους φορολογούμενους να αναφέρουν εταιρείες και ιδιώτες που φοροδιαφεύγουν. Οι αναφορές αυτές θα χρησιμοποιούνται για τη στατιστική ανάλυση των χαρακτηριστικών των φοροφυγάδων και για τη διεξαγωγή ελέγχων, ενώ οι καταγγέλλοντες θα λαμβάνουν επιστολή η οποία θα αναφέρει τα φορολογικά έσοδα στα οποία συνέβαλαν.
* Παρακολούθηση των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων με σύστημα GPS έτσι ώστε να ανιχνευθεί ύποπτη διακίνηση.
* Επαναφορά του point-system, ώστε οι έλεγχοι να βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια.
* Ηλεκτρονικό πόθεν έσχες για τους εφοριακούς και τελωνειακούς υπαλλήλους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται...Επίσης χρησιμοποιήστε ελληνική γραφή για να αναρτηθούν τα σχόλιά σας.